Wiadomości OZE AGH Solar Boat modernizuje swoją łódź 07 marca 2018 Wiadomości OZE AGH Solar Boat modernizuje swoją łódź 07 marca 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Fotowoltaika Fotowoltaika w bloku mieszkalnym. Wszystko, co musisz wiedzieć Fotowoltaika coraz częściej przyciąga uwagę mieszkańców bloków, jak i spółdzielni. Do inwestycji w elektrownię słoneczną zachęca nie tylko niższa cena… O innowacyjnej solarnej łodzi „Baśka” dla portalu ŚOZE opowiedzieli studenci krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej, zaangażowani w projekt AGH Solar Boat. – Tak naprawdę budowanie łodzi to jest bardzo zdywersyfikowana dziedzina nauki i techniki. My to wszystko połączyliśmy i przede wszystkim się zaprzyjaźniliśmy. Zbudowaliśmy to wszystko na zawody w Monte Carlo, gdzie byliśmy już w ubiegłym roku i zajęliśmy 5. miejsce. Teraz sięgamy znacznie wyżej: cały rok poświęcamy na zmodernizowanie naszej „Baśki”, aby w tym roku – podczas zawodów w 2018 roku – powalczyć o najwyższy stopień podium. Czy to się uda? Nie mamy pojęcia, ale jedno jest pewne: zrobimy wszystko, aby to było możliwe, dlatego już dzisiaj ciężko pracujemy i analizujemy to, co się wydarzyło i wiemy, co możemy zrobić lepiej – powiedziała Joanna Maraszek, jedna ze studentek zaangażowanych w AGH Solar Boat Team. Jednoosobowa łódź „Baśka” zasilana jest energią słoneczną. W całości została zbudowana dzięki pracy ponad 40-osobowego zespołu studentów z krakowskiej AGH. Wykonano ją z kompozytów węglowych, a do jej zasilenia wykorzystano panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 1000 W. Mniejsze elementy łodzi powstały na terenie pracowni AGH, natomiast 6-metrowy kadłub w stoczni zlokalizowanej pod Rzeszowem. Za realizację projektu odpowiedzialni są członkowie dwóch uniwersyteckich organizacji: Studenckiego Koła Naukowego Eko-Energia (działającego przy Wydziale Energetyki i Paliw AGH) oraz Akademickiego Klubu Żeglarskiego AGH. – Tutaj mamy ukryty silnik, który poprzez wał i przekładnię przekazuje moment obrotowy na śrubę. Pylon wykonany jest z włókna węglowego i żywicy epoksydowej, dzięki czemu osiągamy świetny stosunek wytrzymałości do masy. Tutaj mamy też tajemnicę naszej „Baśki”, czyli hydroskrzydła, które także zostały wykonane z włókna węglowego. Dzięki nim możemy podnieść się nad wodę przy odpowiedniej prędkości i zminimalizować opór, ponieważ jedyne części, które zostaną w wodzie, będą to nasze pylony – podkreślił Daniel Gut z AGH Solar Boat Team. Dzięki zastosowaniu hydroskrzydeł kontrolowanych przez urządzenia pokładowe solarna łódź „Baśka” będzie mogła osiągnąć prędkość ok. 20 węzłów (37 km/h). Więcej informacji na temat AGH Solar Boat można znaleźć na oficjalnej stronie projektu: http://www.solarboat.agh.edu.pl/. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.