Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Autobus elektryczny jako mobilny magazyn energii. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid

Autobus elektryczny jako mobilny magazyn energii. Pierwsza w Polsce ładowarka Vehicle-to-grid

Autobus elektryczny jako mobilny magazyn energii. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid

Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid pojawiła się w Bolechowie. Umożliwia dostarczanie energii przechowywanej w zestawach akumulatorów pojazdów do sieci energetycznej. Upowszechnienie tej usługi pomoże w stabilizacji sieci energetycznej w godzinach szczytu i sytuacjach awaryjnych, ale nie tylko.

Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid

Medcom wyposażył nową stację ładowania pojazdów bateryjnych Charging Park firmy Solaris Bus & Coach w dwukierunkowe ładowarki w standardzie vehicle-to-grid (V2G). To pierwsza tego typu instalacja uruchomiona w Polsce. Wcześniej warszawski producent realizował takie inwestycje w Japonii.

Dwukierunkowy przepływ energii pozwala wykorzystać autobus elektryczny jako mobilny magazyn energii i zintegrować go z siecią energetyczną. 

Vehicle-to-grid
Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid, źródło: Medcom

Na otwartej pod koniec września stacji ładowania Charging Park w Bolechowie zainstalowane zostały dwie niezależne ładowarki Medcomu typu plug-in o mocy 150 kW (z serii EBC-B-150S SiC). Pozwalają naładować autobus elektryczny wyposażony w baterię o pojemności 250 kWh w czasie krótszym niż dwie godziny. 

Ładowarka vehicle-to-grid umożliwia zwrot energii z rozładowania do sieci i ponowne jej wykorzystanie. Jakie zastosowania oferuje to rozwiązanie?

Vehicle-to-grid, czyli energia z auta zasili dom

Vehicle-to-grid to nowy standard zrównoważonego zarządzania energią elektryczną. Ładowarka V2G pozwala przesyłać energię elektryczną w dwóch kierunkach. Dzięki temu każdy pojazd elektryczny jest nie tylko konsumentem energii, ale także dostawcą i częścią ekosystemu energetycznego.

Vehicle-to-grid
Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid, źródło: Medcom

Jakie korzyści płyną z tego rozwiązania?

1. Pojazd elektryczny staje się dodatkowym źródłem energii. Autobus podłączony do ładowarki vehicle-to-grid może stanowić dodatkowe, tymczasowe źródło zasilania potrzeb własnych przedsiębiorstwa, np. w sytuacji nagłej awarii sieci energetycznej.

2. Mobilne magazyny energii. Dwukierunkowy przepływ energii w ładowarce pozwala zamienić pojazdy elektryczne w system rozproszonych magazynów energii, dostarczać ją do sieci energetycznej w sytuacjach kryzysowych np. w czasie klęsk żywiołowych, bilansując tym samym cały system elektroenergetyczny.

3. Niższe koszty ładowania floty. Vehicle-to-grid to szansa na wdrożenie i popularyzację nowych modeli biznesowych. Energię zgromadzoną w baterii pojazdu elektrycznego można przesyłać do sieci i sprzedawać w godzinach wysokiej taryfy, a kupować gdy jest to najbardziej opłacalne. Tym samym ograniczymy koszty eksploatacji flot EV. 

4. Gwarancja pełnego naładowania. Integracja ładowarki z inteligentnym modułem ładowania pozwala zarządzać procesem ładowania i rozładowania baterii, tak by było to najbardziej opłacalne dla użytkownika. Jednocześnie daje to gwarancję, że pojazd elektryczny będzie do gotowy zawsze wtedy, gdy jest potrzebny. 

5. Integracja z OZE. Spopularyzowana na rynku technologia vehicle-to-grid sprzyja rozwojowi OZE i może pomóc w stabilizacji systemu energetycznego i bilansowaniu energii pochodzącej ze źródeł rozproszonych o dużej zmienności jej generowania, takich jak farmy wiatrowe czy słoneczne.

Energia z auta może także zasilić dom lub biuro, przez co dodatkowo obniżymy nasze rachunki za prąd. Co ważne, urządzenia w Bolechowie zostały wyprodukowane w pełnej technologii węglika krzemu (SiC), dzięki której osiągają zdecydowanie wyższą sprawność (96%) w porównaniu do produktów wykonanych w tradycyjnej technologii krzemowej. 

Nowoczesne ładowarki dwukierunkowe vehicle-to-grid

Rozwiązanie Medcomu ogranicza straty energii w trakcie każdego ładowania pojazdu o dodatkowe 2%, co przekłada się na znacznie niższe koszty użytkowania floty. Zastosowanie półprzewodników z węglika krzemu gwarantuje także niższą temperaturę pracy i małe tętnienia napięcia.

Z uwagi na prostą konstrukcję i modułową budowę ładowarki vehicle-to-grid z serii EBC-B-150S są też łatwe w serwisowaniu. Co więcej, mogą współpracować z odnawialnymi źródłami energii i są przystosowane do podłączenia fotowoltaiki oraz magazynu energii przez dodatkowy moduł przetwornicy DC/DC. 

Zainstalowane w Bolechowie urządzenia Medcomu są wykorzystywane przez Solaris Bus & Coach do ładowania/rozładowania autobusów, a także ich testowania. Po wyprodukowaniu pojazdu należy naładować i rozładować jego baterię w określonej liczbie cykli. 

Vehicle-to-grid wprowadza także Hyundai. Zobacz więcej najnowszych rozwiązań z branży elektromobilności. 


źródło i zdj. główne: mat. prasowe Medcom

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.