Wiadomości OZE Bateria, która do pracy potrzebuje tylko powietrza 05 grudnia 2017 Wiadomości OZE Bateria, która do pracy potrzebuje tylko powietrza 05 grudnia 2017 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology (MIT) stworzyli „oddychający” akumulator, który pozwala na przechowywanie energii elektrycznej przez długie miesiące. Dodatkowo ogniwo to ma kosztować około 20% tego, ile kosztują akumulatory produkowane w innych technologiach. Jak zapewnia profesor Yet-Ming Chiang z MIT: Ogniwo to dosłownie oddycha powietrzem, jednakże zamiast wydychania dwutlenku węgla, jak ludzie, wydycha tlen. Badacze z MIT uważają, że ich nowatorska bateria wraz z odnawialnymi źródłami energii może posłużyć jako magazyn prądu wygenerowanego z systemów fotowoltaicznych czy wiatrowych. Dzięki temu, że ogniwa te kosztują znacznie mniej niż np. litowo-jonowe, jak i są od nich znacznie bezpieczniejsze i prostsze w instalacji, mogą pomóc w stabilizacji sieci. Ciekła anoda ogniwa składa się z siarki rozpuszczonej w wodzie. Z kolei rolę katody pełni napowietrzony roztwór ciekłej soli litu. To katoda jest odpowiedzialna za wychwytywania i uwalnianie tlenu. Jak tłumaczą badacze: Tlen przepływający przez ciekłą katodę powoduje, że anoda uwalnia elektrony, które przepływają przez zewnętrzny układ. Z kolei podczas ładowania, to znowu przepływ tlenu powoduje, że elektordy trafiają do anody, ładując ogniwo. Jak szacują naukowcy koszt katody, anody i elektrod w takim systemie wynosi nawet do 1/30 kosztów ogniwa litowo-jonowego. Gdyby przeskalować taki system do instalacji przemysłowej, to koszt przechowywania mógłby spaść do około 20-30 dolarów za kilowatogodzinę, z obecnych co najmniej 100 dolarów. Obecny prototyp ogniwa nie jest większy od kubka z kawą, ale jak mówi profesor Chiang, system ten jest w pełni skalowalny. Nowa technologia może konkurować z systemami hydroelektrycznymi, ponieważ pozwala na budowę systemów, które są bardziej kompaktowe. Dzięki temu da się je montować bliżej źródeł energii odnawialnej, takiej jak farmy fotowoltaiczne czy wiatrowe. Źródło: mit Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.