Elektromobilność Bezpłatna komunikacja publiczna w Kętrzynie. Zasilą ją elektryczne autobusy 13 grudnia 2022 Elektromobilność Bezpłatna komunikacja publiczna w Kętrzynie. Zasilą ją elektryczne autobusy 13 grudnia 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Elektromobilność Bezprzewodowe ładowanie elektryków we Francji i Norwegii We Francji i Norwegii zainstalowane zostaną specjalne odcinki dróg, na których elektryki będą ładowane bezprzewodowo. Czy to rozwiązanie okaże się… Mieszkańcy Kętrzyna od nowego roku skorzystają z bezpłatnej komunikacji miejskiej. Do ich dyspozycji będą cztery elektryczne autobusy Yutong E10. Pojazdy dostarcza firma Busnex Poland, która w ramach kontraktu zapewni również infrastrukturę do ich ładowania. Bezpłatnie i elektromobilnie Kiedy wiele miast w Polsce tnie wydatki i szuka oszczędności, Kętrzyn stawia na darmową komunikację. To nie wszystko. Od nowego roku po mieście będą kursowały cztery zeroemisyjne autobusy Yutong E10. Ten model jest znany już z Polkowic, gdzie kolejny rok mieszkańcom służy jego 9 egzemplarzy. Autobus ma 10 metrów długości, niskopodłogową konstrukcję i jest wyposażony w wydajny system klimatyzacji. Na jednym ładowaniu osiąga nawet 400 kilometrów. – Od stycznia 2023 roku uruchamiamy bezpłatną komunikację publiczną dla mieszkańców. Cztery elektryczne autobusy, dwa kolejne kupimy do połowy przyszłego roku, co oznacza, że sto procent taboru w Kętrzynie będzie taborem elektrycznym. Chcemy, by komunikacja była bezpłatna, a mieszkańcy przesiadali się z aut osobowych do komunikacji zbiorowej. Stawiamy na środowisko, na ekologię – cytuje Macieja Wróbla, zastępcę burmistrza Kętrzyna, radio Olsztyn. Siatka połączeń ma być bardziej dostępna dla mieszkańców. – Mamy nadzieję, że to zachęci mieszkańców do pozostawienia aut i podróży bezpłatnym, zeroemisyjnym transportem zbiorowym, co na pewno będzie miało zbawienny wpływ na jakość powietrza w mieście – dodaje Ryszard Niedziółka, burmistrz Kętrzyna. To działanie wpisuje się w strategię elektromobilności powiatu kętrzyńskiego na lata 2020-2036. Obecnie miasto skupia się na znalezieniu możliwości produkowania własnego prądu. Kętrzyńską komunikację miejską zasilą cztery zeroemisyjne autobusy, fot. Anna Grula Inwestycje w zeroemisyjny transport Zakup zeroemisyjnego taboru oraz infrastruktury do jego ładowania został natomiast zrealizowany dzięki dofinansowaniu w wysokości ponad 6,4 mln zł ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. – Cieszę się, że na Warmii, Mazurach i Powiślu nasi samorządowcy w swoich miastach coraz częściej inwestują w elektryczne autobusy. A siatka połączeń związanych z elektromobilnością powiększa się w naszym regionie z miesiąca na miesiąc. To pozwala na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i niweluje ich niekorzystne dla świata konsekwencje. Wszak naszym obowiązkiem jest dążenie do zrównoważonego rozwoju, ochrona jakości oraz integralności środowiska naturalnego. Rozwój elektromobilności to również silny trend ze względu na walory ekonomiczne – przyznał Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego. Na elektryfikację floty miejskiej wpływa przyjęta przez rząd „Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku”. Zgodnie z nią każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców już od roku 2025 roku powinien dotyczyć wyłącznie zero- i niskoemisyjnych autobusów (elektrycznych i wodorowych). Ile autobusów elektrycznych jeździ po polskich miastach obecnie? Z raportu PSPA „Polish EV Outlook 2022” na dzień 30 czerwca 2022 roku wynika, że 717. Największą flotą elektryczną może pochwalić się MZA Warszawa (160 szt.), MPK Kraków (79 szt.), MPK Poznań (58 szt.), PKM Jaworzno (50 szt.) oraz MZK Zielona Góra (43 szt.). Do pierwszej połowy 2023 roku te liczby mogą wzrosnąć. Mówi się, że mieszkańcy polskich miast będą mieli do dyspozycji ok. 1000 autobusów elektrycznych. To efekt realizacji zamówień z poprzednich lat. Niestety przyszłe inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny mogą być mniejsze przez wzrost cen energii i trudną sytuację samorządów. Jak wygląda zielony transport w polskich miastach? Przeczytaj w naszej analizie Strefa Czystego Transportu w Krakowie obejmie całe miasto, ale zakaz wjazdu będzie dotyczył zaledwie 1% pojazdów Gdzie jeszcze pojedziemy komunikacją miejską za darmo? Pierwszym miastem w Polsce, które wprowadziło darmową komunikację miejską były Żory. Autobusem miejskim można podróżować bezpłatnie od 1 maja 2022 roku. Co ważne, pasażerowie nie muszą posiadać żadnego dokumentu świadczącego, że są mieszkańcami Żor. Za darmo podróżują też mieszkańcy podwarszawskich Ząbek. Muszą jednak wyrobić specjalną kartę mieszkańca. Wśród miast, które stawiają na darmową komunikację jest również Kalisz. Od 1 stycznia 2023 roki posiadacze Kaliskiej Karty Mieszkańca (KKM) będą podróżować za darmo. W ten sposób miasto chce zachęcić do poruszania się komunikacją zbiorową osoby o niskich dochodach, które nie posiadają własnego środka transportu. Celem jest również zmniejszenie wydatków z budżetów mieszkańców przeznaczonych na komunikację. Ważnym aspektem jest też o ograniczeniu smogu i poziomu hałasu. Nie wszystkie miasta idą tą drogą. Bydgoszcz tnie kursy komunikacji miejskiej. W Łodzi i Krakowie podniesione zostały ceny biletów. Czytaj także: Niemcy wprowadzają nieograniczone przejazdy w całym kraju za… 1,6 euro dziennie. źródło: radioolsztyn.pl, money.pl, transport-publiczny.pl, elektromobilni.pl fot. główne: Anna Grula, Miasto Kętrzyn Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.