Wiadomości OZE Bioetanol dla silników diesla – nowy, zrównoważony krok w przyszłość 02 listopada 2018 Wiadomości OZE Bioetanol dla silników diesla – nowy, zrównoważony krok w przyszłość 02 listopada 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Etanol może znacząco przyczynić się do ochrony klimatu. Na Uniwersytecie Technologicznym we Wiedniu opracowano właśnie silnik wysokoprężny, który może pracować na paliwie z ponad 70% domieszką bioetanolu. Zespół inżynierów opracował silnik, który wykorzystuje jednocześnie dwa różne rodzaje paliwa: zarówno bioetanol, jak i olej napędowy, który jest używany głównie do zapłonu. W tym celu opracowano specjalny sposób spalania paliwa z dużym dodatkiem bioetanolu w silnikach diesla. Pomiary pokazują, że nowa technologia poprawia sprawność silnika, a całkowita emisja CO2 zostaje zmniejszona nawet o 39%. Mniej paliwa kopalnego, więcej natury Oprócz rozwoju nowych i bardziej wydajnych silników spalinowych, nowe paliwo odgrywa również ważną rolę w wysiłkach na rzecz zmniejszenia emisji zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych wytwarzanych przez sektor transportu. „W niektórych krajach powszechną praktyką było dodawanie dużych ilości bioetanolu do benzyny i to przez długi czas, jednak do tej pory stosowanie analogicznych mieszanek w silnikach wysokoprężnych było możliwe tylko w bardzo ograniczonym zakresie”, mówi profesor Bernhard Geringer z Instytut Technologii Motoryzacyjnych wiedeńskiej uczelni (TU Wien). Gdyby po prostu wlać bioetanol do zbiornika oleju napędowego, spowodowałoby to problemy z zapłonem silnika. Bernhard Geringer i jego zespół opracowali zatem specjalny proces spalania na dwóch paliwach. „Zapłon jest inicjowany za pomocą bezpośredniego wtrysku oleju napędowego, jak w konwencjonalnych silnikach diesla”, wyjaśnia Geringer. „Jednak w naszym modelu do silnika dodaje się alkohol, który jest następnie zapalany po zapłonie silnika wysokoprężnego w komorze spalania, co oznacza, że olej pełni rolę swoistej świecy zapłonowej dla bioetanolu”. Mniej CO2, mniej sadzy, mniejsze zanieczyszczenie pyłem W przeprowadzonych próbach stopniowo zwiększano dodatek bioetanolu do oleju napędowego. Testy te wykazały, że do 70% oleju napędowego można zastąpić. Ponadto ma to pozytywny wpływ na wydajność silnika. „Odnotowaliśmy wzrost wydajności silnika do 6,1%, co poprawia to ekologię tego silnika”, mówi Aleksandar Damyanov z TU Wien. „Oczywiście musimy również wziąć pod uwagę fakt, że bioetanol ma doskonały bilans CO2, ponieważ jest produkowany z surowców odnawialnych, a kiedy to uwzględniamy, zauważymy, że całkowita redukcja emisji dwutlenku węgla przez nowy silnik wynosi nawet 39%”, wyjaśnia naukowiec. Różne scenariusze pracy silnika zostały przetestowane na stanowisku testowym silnika w TU Wien – od niskiego obciążenia silnika do pracy przy dużym obciążeniu, w zakresie prędkości od 1500 obr/min do 3000 obr/min. We wszystkich przypadkach odnotowano znaczną redukcję masy emitowanej sadzy, jak i liczby wytwarzanych, niebezpiecznych drobnych cząstek pyłu. „Nasze wyniki jasno pokazują, że bioetanol może być z powodzeniem stosowany jako paliwo zastępcze w nowoczesnym silniku wysokoprężnym, a ta koncepcja ma znaczące korzyści dla środowiska”, mówi Bernhard Geringer. „W wielu dziedzinach nie będziemy w stanie obejść się bez silników diesla w perspektywie średnio- i długoterminowej – na przykład ciężarówki i traktory – e-mobilność ma tu swoje granice. Dzięki naszej technologii można znacznie poprawić zrównoważony rozwój i emisje w tych konkretnych obszarach”. Źródło: Wiedeński Uniwersytet Technologiczny Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.