Wiadomości OZE BlackFlay – elektryczny samolot VTOL od Openera 19 lipca 2018 Wiadomości OZE BlackFlay – elektryczny samolot VTOL od Openera 19 lipca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Rośnie zainteresowanie osobistymi, elektrycznymi samolotami, co sprawia, że dofinansowywane są kolejne projekty i firmy. Jedna z nich przedstawiła najnowszy działający prototyp nowego, ultralekkiego i całkowicie elektrycznego samolotu VTOL, którego zasięg to około 25 mil (około 40 kilometrów). Samoloty VTOL (od ang. Vertical Take Off and Landing) wyróżnia zdolność do pionowego startu i lądowania. Pierwszy tego typu opatentował Nikola Tesla w 1928 roku. Okazało się jednak, że kolejne prototypy były zbyt kosztowne w budowie. Z czasem technologia rozwinęła się do konfiguracji STOVL (krótki start i pionowe lądowanie), którą wykorzystują np. współczesne myśliwce Harrier. Opierając się na konfiguracji VTOL, firma Opener przedstawiła swój prototyp „pierwszego na świecie, ultralekkiego, całkowicie elektrycznego, stacjonarnego, pionowego samolotu startującego i lądującego” – BlackFly. Samolot przez 9 lat powstawał w ukryciu przed mediami i konkurencją. Marcus Leng, dyrektor generalny Openera, w komunikacie prasowym skomentował przedstawienie prototypu: „Opener ponownie zasila branżę lotniczą bezpiecznym i niedrogim pojazdem latającym, który może uwolnić użytkowników od codziennych ograniczeń transportu ziemnego”. Podkreślił również, że bezpieczeństwo było priorytetem w trakcie pracy nad tą technologią. Firma przekonuje, że BlackFlay jest prosty do opanowania i nie wymaga formalnego licencjonowania w USA lub specjalnych umiejętności. Mimo to, jak zapowiada Leng, operatorzy na początku będą musieli ukończyć egzamin pisemny FAA Private Pilot. Działania firmy nad prototypem obejmowały również pracę nad stacjami ładowania, które mogłyby ładować akumulator samolotu w ciągu 30 minut. BlackFlay zasilany jest przez osiem systemów napędowych rozmieszczonych na dwóch skrzydłach, co powinno zapewnić około 40 km zasięgu na jednym ładowaniu i prędkość maksymalną 62 mile na godzinę (około 100 km/h). BlackFlay prezentowany będzie od 23 lipca do 29 lipca 2018 roku na EAA AirVenture w Oshkosh. Docelowo ma być dostępny komercyjnie, jako alternatywny środek transportu. Źródło: Electrek Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.