Wiadomości OZE Co ze smogiem? Partie odpowiadają Polskiemu Alarmowi Smogowemu 11 października 2019 Wiadomości OZE Co ze smogiem? Partie odpowiadają Polskiemu Alarmowi Smogowemu 11 października 2019 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Fotowoltaika Fotowoltaika w bloku mieszkalnym. Wszystko, co musisz wiedzieć Fotowoltaika coraz częściej przyciąga uwagę mieszkańców bloków, jak i spółdzielni. Do inwestycji w elektrownię słoneczną zachęca nie tylko niższa cena… Komitety wyborcze odpowiedziały Polskiemu Alarmowi Smogowemu na pytania o walkę o czyste powietrze nad Polską. Wnioski? Kopciuchy do likwidacji, a na szkodliwą emisję z przemysłu nie ma konkretnych pomysłów. Czyste powietrze Polski Alarm Smogowy zapytał o trzy bloki tematyczne i rozwiązania, na które postawiłyby partie w celu rozprawienia się ze smogiem. Wśród wszystkich komitetów panuje zgoda co do likwidacji kopciuchów i ich wymiany na piece nowej generacji. PSL chciałoby już do 2023 roku pozbyć się wszystkich starych pieców opalanych węglem lub drewnem, KO wydłuża ten czas do 2030 roku, a Lewica proponuje wymianę 2 mln kotłów w ciągu 15 lat. PiS z kolei chce udoskonalić działanie swojego sztandarowego programu proekologicznego „Czyste Powietrze” i przeznaczyć 103 miliardy zł na rzecz wymiany pieców i termomodernizacji. PiS, KO i Konfederacja widzą też nowe źródło finansowania walki ze smogiem – przychody z handlu uprawnieniami do emisji CO². Ekologiczny transport W kwestii transportu PAS zwraca uwagę, że wciąż jest mało konkretów. Partie zgadzają się, że należy zmienić przepisy regulujące sprawę usuwania filtrów DPF (tylko PSL nie pochylił się nad tym problemem). PSL popiera za to zakaz importu starych samochodów, które nie spełniają norm ochrony środowiska. Natomiast KO i PiS proponują finansową zachętę w wyborze aut mniej emisyjnych. Przeciwko jakimkolwiek ograniczeniom jest Konfederacja. Większość partii (poza PiSem) podkreśla konieczność rozwoju transportu publicznego w miastach i na obszarach wiejskich. Emisja z przemysłu Na przemysł nie ma w komitetach wyborczych pomysłów. Partie widzą wady systemu, proponują reformę Inspekcji Ochrony Środowiska, która mogłaby przełożyć się na dokładniejszą kontrolę przedsiębiorstw. Lewica widzi tu miejsce dla Agencji Ochrony Przyrody, która miałaby nadzorować firmy i spółki najbardziej zanieczyszczające środowisko. Konfederacja chce robić kontrole wyrywkowo, PiS postuluje stały monitoring. KO szansę na uszczelnienie wadliwego systemu widzi w przeglądzie norm emisji przedsiębiorstw. * – Cieszy ponadpartyjna zgoda i wola działania na rzecz poprawy jakości powietrza w naszym kraju. Jednak wola działania to zbyt mało. Oczekujemy, że partie przedstawią konkretne programy naprawcze we wszystkich trzech obszarach. Niestety, w szczególności w zakresie emisji transportowych i przemysłowych partie muszą jeszcze odrobić lekcje. W tych obszarach zabrakło konkretów – komentuje Andrzej Guła z Polskiego Alarmu Smogowego. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.