Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Coradia iLint – bezemisyjny pociąg

Coradia iLint – bezemisyjny pociąg

Coradia iLint – bezemisyjny pociąg

Dnia od 20 do 23 września 2016 roku w Berlinie odbyły się Międzynarodowe Targi Technologii Transportu. Poświęcone były one głównie transportowi publicznemu. Sektor motoryzacyjny skoncentrowany jest na pojazdach spalinowych bądź od niedawna na  elektrycznych, nie jest przekonany do napędów wodorowych. Podczas targów InnoTrans to właśnie pociąg o wodorowym napędzie poruszył uczestników targów.

Tym najciekawszym z wystawionych środków transportu był wodorowy pociąg  Coradia iLint. Napęd wodorowy w nowoczesnym pociągu został dostarczony przez francuską firmę Alstom. Wodór będzie produkował energię elektryczną  by napędzić silniki elektryczne, ale również by naładować akumulatory litowo-jonowe, które będą magazynować energię. Zbiorniki na wodór będą umieszczane na dachu pociągu, natomiast prąd elektryczny będzie również produkowany podczas hamowania kolei. Cały proces wytwarzania energii jest bardziej efektywny i o wiele szybszy gdyż nie potrzebuje pracy generatora ani turbiny. Pociąg może osiągnąć maksymalną prędkość równą 140 km/h, przejeżdżając przy tym co najwięcej 800 km. Wielkość wodorowego pociągu pozwala na zabranie ze sobą około 300 pasażerów. Pomysłodawca Coradia iLint planuje, że na przełomie 2017 i 2018 roku bądź na początku 2018 roku pociąg wodorowy ruszy po szynach w trasę.

Problemem aut czy kolei bezemisyjnych, wodorowych jest  brak wystarczającej ilości  miejsc do tankowania wodoru. Firma Alstom nie  czeka na budowę instalacji do  tankowania, tylko sama zapewnia, że dostarczy pociąg wraz z możliwością serwisowania i tankowania  wodorem.  Co najważniejsze jest bardzo cichy i przyjazny dla środowiska. Nie generuje szkodliwych substancji do atmosfery, jego produktem ubocznym powstałym podczas produkcji energii elektrycznej z wodoru jest skroplona woda i para wodna. Na dzień dzisiejszy prowadzone są testy dotyczące Coradia iLint, miejmy nadzieje,  że pod koniec przyszłego roku pojawi się na szynach w północnych Niemczech. Czy tego typu innowacyjna kolej pojawi się również na polskich torach? Czas pokaże.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.