Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Czy istnieje optymalna prędkość jazdy, która pozwala zaoszczędzić paliwo, czas i pieniądze?

Czy istnieje optymalna prędkość jazdy, która pozwala zaoszczędzić paliwo, czas i pieniądze?

Chociaż gaz i benzyna potaniały względem poprzedniego miesiąca, to ceny paliw nie satysfakcjonują kierowców. Nie zapominając o wpływie paliw kopalnych na środowisko i klimat, sprawdzamy, jak jeździć, aby zaoszczędzić najwięcej pieniędzy.

Czas to pieniądz

Jest wiele możliwości, które pozwolą wydać mniej na stacji benzynowej. Lżejsze auto, mniej bagaży, korzystanie z tempomatu, wyłączanie silnika podczas stania w korku, carsharing, czyli wspólne przejazdy – to niektóre z nich. Oczywiście posiadaczy samochodów elektrycznych ten problem nie dotyczy.

Co wydaje się jeszcze ważniejsze niż te czynniki? Wolniejsza jazda. Każdy samochód osiąga lepszy przebieg na benzynie przy 80 km/h na godzinę niż np. przy 100km/h. Jaka prędkość jazdy pozwala zaoszczędzić najwięcej pieniędzy?

Jeśli jeździsz szybko, zużywasz więcej paliwa, co oczywiście kosztuje więcej pieniędzy. Jeśli jeździsz wolniej, zużywasz mniej paliwa i dzięki temu zaoszczędzisz pieniądze. W tej analizie istotna jest jednak strata, jaką powoduje wolniejsza jazda – czas.

Czy powinna istnieć optymalna prędkość jazdy, przy której całkowity koszt jazdy uwzględniający koszt paliwa i czas, w którym nie zarabiasz, zostaje zminimalizowany? 

Minimalny koszt zależy od efektywności paliwowej samochodu i tego, ile zarabiasz na godzinę.

Efektywność paliwowa i prędkość

Gdy osiągasz znacznie wyższe prędkości niż np. 80 km/h, masy powietrza powodują obniżenie wydajności samochodu. Silnik musi pracować z większą mocą, aby wprawiac pojazd w ruchu i pomimo rosnącego oporu. Jeżeli podczas jazdy po płaskim terenie wrzucisz na luz i zdejmiesz nogę z hamulca, samochód zacznie zwalniać z powodu interakcji z powietrzem. Opór powietrza wzrasta wraz ze wzrostem prędkości. Przy prędkościach autostradowych jest to mocno odczuwalne.

Istnieją również pewne rodzaje sił tarcia między częściami silnika i wewnątrz skrzyni biegów. Efektem końcowym wszystkich tych sił jest spalanie większych ilości benzyny. Aby poruszać się ze stalą prędkością, konieczne jest trzymanie nogi na gazie. 

fot. efektywność i prędkość, im mniejsza prędkość, tym większa wydajność, Rhett Allain/Wired

Oak Ridge National Laboratory w 2013 roku, stworzyli model prędkości i wydajności. Pozwolił on na oszacowanie jazdy i wydajności paliwa tylko dwóch wartości: ocenianej przez Agencję Ochrony Środowiska wydajności paliwowej na autostradzie (MPG) oraz prędkości. W tym wypadku okazało się, że wzrost prędkości nie ma tak dużego wpływu na samochody o niższym MPG. 

Oczywiście im lżejszy, ale i słabszy samochód, tym osiągi na autostradzie będą mniejk spektakularne od tych, którezapewniasportowe auto.ednak oszczędność paliwa w przypadku takich pojazdów będzie większa. 

Czytaj: Już wkrótce: paszport baterii do samochodów elektrycznych. Co będzie potwierdzał?

Efektywny koszt dojazdu a prędkość

Szybka jazda powoduje większe straty pieniędzy, ponieważ zużywasz więcej benzyny, ale jazda wolniej oznacza straty czasu. Dla wyznawców maksymy “czas to pieniądz” oznacza to realne straty. Do tych czynników musimy dodać aktualne ceny paliw i… finalnie dochodzimy do wniosku, że i czas, i benzyna to pieniądz. Oszczędzanie benzyny przynosi mniej więcej takie same efekty, jak oszczędzanie czasu. Jednak zmniejszenie prędkości jazdy lub rezygnacja z auta to także zagwarantowanie ulgi środowisku. Hałas, spaliny, emisja CO2. Zostaje rower, praca zdalna a może samochód czy elektryczny lub inny pojazd e-mobility, np. ten e-skuter od Yamahy?

źródło: seamobilus.sae.org, wired.com

fot. główna Canva pro

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.