Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Drewniane baterie z ligniny. Przełom w elektromobilności czy zagrożenie dla lasów?

lignina

Drewniane baterie z ligniny. Przełom w elektromobilności czy zagrożenie dla lasów?

Lignina jest jednym z podstawowych składników drewna. Jej właściwości wykorzystuje fińska firma Stora Enso, tworząc drewniane baterie oraz odnawialny biowęgiel. To szansa dla rynku moto czy zagrożenie dla przyrody?

Baterie z drewna

Rynek akumulatorów intensywnie się rozwija, a w ciągu najbliższych dziesięciu lat  wzrośnie dziesięciokrotnie. Wymagania dotyczące polepszenia jakości powietrza i zatrzymania zmian klimatu wymuszają zmianę formy ogrzewania, wytwarzania energii elektrycznej i transportu – na elektryczny. 

Baterie do samochodów, rowerów i hulajnóg elektrycznych składają się m.in. z grafitu, nieodnawialnego materiału kopalnego, a także z litu, kobaltu i niklu. 

Fińska firma zastępuje powszechnie stosowany grafit roślinną ligniną. Lignina występuje w drzewie w ilości  20–30%. Jej właściwościami jest zwarcie komórek drewna i nadanie mu wytrzymałości oraz sztywności. Lignina jest lepka. W wyniku niepełnego rozkładu ligniny następuje wzbogacenie gleby również w związki azotowe. 

Gospodarka o obiegu zamkniętym według Ligna Energy, fot. lignaenergy.se

W przemyśle, lignina jest produktem ubocznym przy produkcji włókna celulozowego. Jej właściwości wykorzystuje już kilka firm: szwedzka Ligna Energy oraz fińska firma Stora Enso.

Gospodarka o obiegu zamkniętym to podstawa. Produkujemy baterie z materiałów leśnych na bazie organicznych polimerów i biopolimerów. Po ich wykorzystaniu są poddawane recyklingowi i spalane jako biopaliwo podaje Ligna Energy.

Producenci zobowiązują się pozyskiwać swoje materiały tylko z tych z lasów, które posiadają certyfikat zrównoważonego rozwoju. Jednak w UE borykamy się z nadmiernym spalaniem biomasy leśnej. Czytaj więcej:

Siła natury

Węgiel na bazie ligniny może być stosowany w akumulatorach, w sprzęcie elektronicznym, magazynach energii i w pojazdach elektrycznych. Należy do kategorii tzw. węgli twardych, które były używane podczas początkowych badań nad technologiami akumulatorów litowo-jonowych. 

Lignode, czyli produkt firmy to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku na materiały anodowe. Struktura tego węgla umożliwia:

– szybsze ładowanie i rozładowywanie anody w akumulatorze w porównaniu z tradycyjnym grafitem,

– lepszą pracę i wydajność w niższych temperaturach, zwiększenie odporności na temperatury poniżej zera.

Firma Stora Enso dodaje, że rozwiązanie nie jest niekorzystne dla środowiska i, że produkcja baterii w Europie zmniejsza potrzeby energetyczne związane z transportem. 

Ligninę przekształca nieprzerwanie od 2015 roku.

Czytaj więcej o europejskiej produkcji półprzewodników:

źródło: storaenso.com, lignaenergy.com, euronews.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.