Świat Dwutlenek węgla – z atmosfery do skorupy ziemskiej 11 grudnia 2019 Świat Dwutlenek węgla – z atmosfery do skorupy ziemskiej 11 grudnia 2019 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Zespół naukowców z Politechniki Śląskiej razem z naukowcami z Chin i innych krajów europejskich doskonalą technologię przechwytywania dwutlenku węgla i magazynowania go pod powierzchnią lądu lub dna morskiego. Prace nad technologią trwają od 2017 roku. Jej działanie ma polegać na wychwytywaniu cząstek CO2 ze spalin instalacji stacjonarnych. – Innowacyjność projektu polega na rozwijaniu technologii spalania w tlenie, wykorzystującej ideę tak zwanej pętli chemicznej – wyjaśnia profesor Andrzej Szlęk, kierownik polskiej części projektu. Podziemne składowanie spalin jest kosztownie energetycznie, dlatego też podejmuje się próby wyłącznie z najbardziej szkodliwymi substancjami. Uwzględniając kryzys klimatyczny, mowa tutaj o dwutlenku węgla. Żeby możliwe było przechwycenie go ze spalin, konieczne jest, aby był oddzielony od azotu, który stanowi nawet do 80 procent produktów spalania. Dwutlenek węgla przechwytywać można na dwa sposoby: pierwszy polega na pochłanianiu go przez specjalne ciecze i późniejsze wydobywanie z nich gazu w czystej postaci. Drugi natomiast zaczyna się jeszcze w samym procesie spalania paliw kopalnych – ale tylko w środowisku tlenowym. Zazwyczaj przebiega ono z użyciem zwykłego powietrza, czyli powszechnej mieszaniny gazów. Podczas spalania w tlenie, azot w ogóle nie występuje w reakcji. Przy drugiej metodzie, postanowiono nie wykorzystywać specjalnie przygotowanego czystego tlenu, którego pozyskiwanie jest kosztowne. Zamiast niego, stosuje się tlenki metalu, z których tlen przechodzi na cząsteczki węgla, podczas spalania paliw kopalnych. – Taki czysty CO2, otrzymywany w ramach spalania w czystym tlenie, powinien zostać skroplony i zatłoczony do naturalnych zbiorników podziemnych – mówi dalej profesor Sęk. Okazuje się, że taka postać spalania paliw kopalnych pozwala zmniejszyć emisję CO2. Aby to innowacyjne działanie miało szansę na upowszechnienie, technologia potrzebuje dalszych testów. Celem międzynarodowego zespołu jest między innymi montaż pilotażowej instalacji w Chinach. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.