Elektromobilność E-transport publiczny w Polsce 06 lipca 2017 Elektromobilność E-transport publiczny w Polsce 06 lipca 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Rok 2017 obfituje w Polsce w przetargi na autobusy elektryczne. Tylko w przeciągu kilku ostatnich miesięcy firma Solaris Bus & Coach podpisała nowe kontrakty na dostawy autobusów elektrycznych dla: Chodzieży, Ostrowa Wielkopolskiego, Sosnowca i Wrześni. Polscy przewoźnicy miejscy już od kilku lat inwestują w pojazdy transportu publicznego z alternatywnymi rodzajami napędów, które z powodzeniem zastępują tradycyjne silniki spalinowe. Jest to trend, który na dużą skalę obserwujemy w wielu europejskich i światowych aglomeracjach, a od roku 2016 jest on coraz bardziej zauważalny także w Polsce. Pierwszymi w pełni bateryjnymi autobusami marki Solaris mogły pochwalić się: Ostrołęka, Inowrocław oraz Jaworzno, gdzie te bezemisyjne pojazdy kursują od roku 2015. Do grona miast, w których jeżdżą elektryczne autobusy polskiej produkcji zalicza się także Kraków, gdzie od roku 2016 jeździ pięć bateryjnych Urbino. Pozytywne doświadczenia z eksploatacji tych innowacyjnych pojazdów skłoniły zarządy spółek miejskiej komunikacji w Krakowie i Jaworznie do zwiększenia floty. Jeszcze w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych kolejnych 20, a do Jaworzna 22 autobusów elektrycznych marki Solaris. Wspominając o autobusach elektrycznych nie można zapomnieć o Warszawie, po ulicach której już od dwóch lat jeździ 10 bateryjnych Solarisów. W ostatnich dniach po raz kolejny oferta Solarisa została wybrana jako najkorzystniejsza i tym samym MZA Warszawa powiększy swoją flotę na początku 2018 roku o kolejnych 10 w pełni bezemisyjnych autobusów elektrycznych. W komunikację miejską opartą na autobusach elektrycznych inwestują także mniejsze ośrodki. Miejski Zakład Komunikacji Chodzież i gmina Września zdecydowały się na model pojazdu Solarisa Urbino 8,9 LE electric. Oba miasta zakupiły po jednym egzemplarzu, by móc testować najnowocześniejszą technologię i najprawdopodobniej w przyszłości zdecydować się na kolejne autobusy bateryjne. Bliźniaczo podobne pojazdy dla Wrześni i Chodzieży wyposażone zostaną w silnik centralny o mocy 160 kW i napęd elektryczny polskiej firmy Medcom. Autobusy będą miały takie same baterie o pojemności 160 kWh, które ładowane będą za pomocą złącza Plug-In. Wielkopolskie miasta zdecydowały się na zbliżone wyposażenie autobusów, które posiadać będą wiele udogodnień dla pasażerów i kierowcy, m.in. WiFi, ładowarki USB, a także czujniki cofania. Dodatkowym akcesorium zwiększającym bezpieczeństwo w Solarisie dla Wrześni będzie alkolock, który bada trzeźwość kierowców przed każdym uruchomieniem pojazdu. Z kolei autobus elektryczny dla Chodzieży zaopatrzony zostanie w bramki liczące pasażerów, tak by przewoźnik mógł prowadzić dokładne statystyki, jakie godziny przejazdów są najchętniej wybierane przez mieszkańców. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Sosnowca podpisało umowę na dostarczenie trzech nowych Solarisów Urbino 12 electric, a Miejski Zakład Komunikacji z Ostrowa Wielkopolskiego czterech tego typu pojazdów. Bateryjne Solarisy dla tych miast będą miały zbliżony do siebie osprzęt. Podobnie jak pojazdy dla Chodzieży i Wrześni, będą one wyposażone w silnik centralny o mocy 160 kW i napęd elektryczny Medcom. W odróżnieniu jednak od Solarisów 8,9 LE electric będą one miały baterie o większej pojemności 200 kWh. W obu przypadkach pojazdy ładowane będą poprzez wykorzystanie ładowarki zewnętrznej za pomocą złącza Plug-In. Oprócz tego autobusy zostaną konstrukcyjnie przystosowane do zabudowania pantografu 200 kW dzięki specjalnie przygotowanej instalacji. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska i system automatycznego sterowania ogrzewaniem zapewnią komfort jazdy w każdych warunkach pogodowych. Tegoroczne dostawy łącznie 42 autobusów elektrycznych dla Jaworzna i Krakowa oraz podpisanie kontraktów na dostawy 9 autobusów bateryjnych dla: Chodzieży, Ostrowa Wielkopolskiego, Sosnowca i Wrześni są kolejnym dowodem na to, że nowa era transportu publicznego w Polsce zaczyna nabierać tempa. Solaris Bus & Coach produkuje autobusy bateryjne od roku 2011. Dziś, oprócz Polski, jeżdżą one w kilkudziesięciu miastach w takich państwach, jak: Austria, Finlandia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Szwecja, Norwegia. W roku 2016 nowy Solaris Urbino 12 electric został wybrany najlepszym autobusem miejskim w Europie i otrzymał tytuł „Bus of The Year 2017”. Źródło: Solaris Bus & Coach Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.