Wiadomości OZE Elektryczne samoloty już niebawem będą latać nad naszymi głowami? 01 grudnia 2017 Wiadomości OZE Elektryczne samoloty już niebawem będą latać nad naszymi głowami? 01 grudnia 2017 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Kiedy Dag Falk-Petersen, prezes norweskiej spółki akcyjnej Avinor powiedział, że elektryfikacja lotnictwa jest nieunikniona, wiele osób wątpiło w jego słowa. Samochody elektryczne wciąż nie wyparły bowiem swoich spalinowych odpowiedników, a norweski przedsiębiorca już obwieścił nową rewolucję. Jak się okazuje, próby wdrażania innowacyjnych rozwiązań nawet w samolotach pasażerskich nie są żadnym problemem, szczególnie kiedy branża wyraża swoje zainteresowanie i aprobatę. Airbus wraz z Rolls-Royce’em oraz Siemensem podjęły decyzję o współpracy dotyczącej stworzenia elektrycznego samolotu pasażerskiego, który miałby być wykorzystywany na trasach regionalnych, pozwalając na przelot maksymalnie stu pasażerów. Ma on zostać zbudowany na bazie samolotu BAe 146 i wyposażony w silnik elektryczny o mocy 2 MW. Docelowo także drugi silnik spalinowy ma zostać zamieniony na zasilany energią elektryczną, jednakże o podjęciu takiej decyzji zadecydują przebieg testów i rezultaty z nich płynące. Projekt budowy elektrycznego samolotu nosi nazwę E-Fan X. Prace prowadzone nad jego realizacją są podzielone pomiędzy trzy firmy, z których każda zajmuje się odmienną kwestią. Niemiecki Siemens opracuje system rozprowadzania energii, Rolls-Royce podejmie się prac na rzecz stworzenia odrzutowego silnika o mocy 2 MW, zaś Airbus zajmie się integracją tych elementów z systemami lotu. Nad realizacją powyższych działań czuwa 200 wykwalifikowanych specjalistów ze współpracujących z sobą firm. Elektryfikacja lotnictwa ma na celu dokładnie to samo, co podobne działania płynące ze strony branży motoryzacyjnej: ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to możliwe jest, że pierwsze komercyjne elektryczne samoloty zobaczymy na niebie już w 2025 roku. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.