Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Fotowoltaika dla firmy – ceny, rodzaje paneli i instalacji

concept energy

Fotowoltaika dla firmy – ceny, rodzaje paneli i instalacji

Boom na fotowoltaikę trwa i zapewne jeszcze długo się nie będzie kończył. Ogromne podwyżki cen prądu, rok do roku, skutecznie sprawiły, że przedsiębiorcy coraz chętniej szukają alternatyw. A jedną z najprostszych, najpewniejszych i najtańszych opcji są właśnie panele fotowoltaiczne. Co trzeba wiedzieć przed zdecydowaniem się na fotowoltaikę dla firmy?

Fotowoltaika dla firmy – najważniejsze czynniki decyzyjne

To, że jakieś rozwiązanie jest dobre dla wielu podmiotów, nie znaczy jeszcze, że dla wszystkich takie będzie. Inwestycja w panele fotowoltaiczne poniekąd łamie to twierdzenie, ponieważ wybierając odpowiednie urządzenia na podstawie dokładnych analiz praktycznie można tylko zyskać.

Koszt instalacji fotowoltaicznej może być zwrócony już po 6 – 7 latach użytkowania paneli. Przez następne 15 – 25 lat instalacja solarna będzie wytwarzała prąd zupełnie za darmo. Oczywiście wydajność każdej instalacji minimalnie spada z roku na rok, jednakże wciąż jest to bardzo atrakcyjna alternatywa względem czerpania energii z sieci.

Kluczowym czynnikiem wpływającym na opłacalność inwestycji jest to, z czego się ona będzie składała. Panele fotowoltaiczne mają różny poziom mocy (zazwyczaj między 200 – 380 W). Mogą składać się z takiego samego typu ogniw (panele monokrystaliczne), jak i różnych kryształów krzemu (panele polikrystaliczne). Na ogólną efektywność energetyczną wpływa także montaż. Najbardziej rekomendowana jest instalacja o skosie ok. 45 stopni. Mimo tego oszczędności będzie też wytwarzała instalacja słoneczna stworzona na dachu lekko płaskim, natomiast na stropodachach i na gruncie wykorzystać można dedykowane stelaże konstrukcyjne do paneli. Świetny wybór wysokiej jakości paneli PV można zobaczyć w tym miejscu: https://www.conceptenergy.pl/oferta/dla-firmy.

Przedsiębiorca prosumentem – magazynowanie wytworzonej energii

Każda instalacja fotowoltaiczna pozwala nie tylko na czerpanie darmowej energii elektrycznej. Jeśli firma ma nadwyżki prądu (zwykle w sezonie letnim), może odsprzedać prąd do sieci. Obecnie przedsiębiorca także jest prosumentem, co oznacza, że właściciel paneli fotowoltaicznych może i konsumować energię, jak i ją wytwarzać. W praktyce magazynowanie nadwyżek energetycznych nie jest już związane z odsprzedażą jej. Jednak w momencie, kiedy będzie trzeba pobrać energię z sieci (najczęściej zimą), przedsiębiorca otrzyma ją w znacznie niższej cenie, uwzględniającej specjalny rabat.

Panele fotowoltaiczne dla firm to długoletnia inwestycja

Wybór odpowiednich paneli pod względem mocy i wydajności to nie wszystko. Warto rozeznać się w zakresie rodzaju paneli (polikrystaliczne, monokrystaliczne, cienkowarstwowe), ponieważ każda z dostępnych technologii ma swoje wady i zalety. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na czas trwania gwarancji producenta (oczywiście im dłuższa, np. 20-letnia, tym lepsza).

Niezmiennie jednak gwarantem opłacalności instalacji fotowoltaicznej są rosnące ceny prądu. Od kilku lat dynamika wzrostu cen energii sieciowej przybiera na znaczeniu sprawiając, że coraz więcej firm rozgląda się za rozwiązaniami OZE. Jednocześnie, w tym samym czasie, technologia fotowoltaiczna jest modernizowana i dopracowywana, przez co ceny paneli zauważalnie maleją. Co więcej, cały czas powstają różne programy rządowe, jak i samorządowe, regionalne, które umożliwiają otrzymanie dopłaty do zakupu paneli fotowoltaicznyc. Wszystkie te czynniki wpływają na to, że obecnie znajdujemy się w tzw. złotej erze fotowoltaiki.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.