Nowa ustawa medialna we Francji przewiduje radykalne zmiany w sferze reklamowania samochodów. Koncerny w swoich spotach mają zwracać uwagę na korzyści płynące z… jazdy na rowerze.
Firmy motoryzacyjne mają promować jazdę na rowerze
Oryginalny pomysł Francuzów ma na celu promocję zdrowia i alternatywnego dla samochodów środku transportu. Nowa ustawa medialna ma też finalnie pomóc w stopniowym ograniczeniu emisji w kraju.
Nowe przepisy wynikające z ustawy medialnej wejdą w życie od 1 marca. Będą wymagać od twórców i koncernów promowania innych, ekologicznych źródeł transportu. Przepisy dotyczą zarówno reklam telewizyjnych, internetowych, jak i tych drukowanych w gazetach.
Wymagane jest, aby treści oswajały ludzi z formami aktywności takimi jak jazda na rowerze, spacery, ale i zachęcały do korzystania z komunikacji miejskiej oraz współdzielonych przejazdów (car sharing).
Wkrótce w reklamach będą musiały pojawić się też komunikaty w stylu: “Preferuj na co dzień jazdę na rowerze”, “Korzystaj z roweru lub ze spacerów podczas krótkich podróży”, “Przemyśl wspólne przejazdy”. Każde medium będzie musiało przestrzegać konkretnych wymogów.
Ekologiczna jazda
Nowe przepisy ustalił Departament Przemian Ekologicznych i są one jednym z elementów strategii do walki z nadmierną emisją dwutlenku węgla w kraju. Ruch samochodowy jest we Francji odpowiedzialny za 15% produkcji gazów cieplarnianych.
W Paryżu już teraz obowiązuje zakaz poruszania się starszymi, wysokoemisyjnymi modelami samochodów w dni powszednie. A jazda na rowerze jest w tym kraju mocno promowana.
Minister Przemian Ekologicznych Barbara Pompili stwierdziła w mediach społecznościowych: – Dekarbonizacja transportu to nie tylko przejście na silnik elektryczny. Oznacza to również korzystanie, o ile to możliwe, z transportu publicznego lub jazdy na rowerze.
Auta, rowery, papierosy i węgiel
Tym razem nowe prawo medialne we Francji nie odnosi się do powszechnie stosowanego zakazu promowania używek. Z wielu europejskich bilbordów zniknęły już reklamy papierosów i mocnego alkoholu. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości zakazuje reklamowania napojów alkoholowych ( z wyjątkiem piwa).
- W Polsce zarówno w wyszukiwarce Google, jak i na YouTube obowiązuje całkowity zakaz promocji napojów alkoholowych.
Czy wkrótce ich los podzielą też kopalnie węglowe i stacje benzynowe? Śląscy aktywiści chcieliby, aby zakazem reklamowania został objęty też przemysł węglowy, paliwowy i gazowy. Taką inicjatywę wsparło wiele ekologicznych organizacji, w tym Greenpeace. Francja bez wątpienia proponuje inną formę reklam, ponieważ nie chce zakazywać, a promować ekologiczny transport.
Czy nowa ustawa wpłynie na wybór środków transportu we Francji?
źródło: cyclingtips.com, traple.pl
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.