Wiadomości OZE Holenderscy studenci zaprezentowali samochód z materiałów biodegradowalnych 24 sierpnia 2017 Wiadomości OZE Holenderscy studenci zaprezentowali samochód z materiałów biodegradowalnych 24 sierpnia 2017 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Czy biodegradowalny samochód jest kolejnym krokiem w kierunku w pełni przyjaznych środowisku pojazdów? Zespół studentów z Uniwersytetu Technologicznego w Eindhoven jest właśnie takiego zdania. Zaprezentował on auto wykonane z cukru buraczanego i konopii. Materiały te są w pełni biodegradowalne. Projekt nazwany jest LINA. Auto waży około 310 kilogramów i potrafi osiągnąć prędkość ponad 75 kilometrów na godzinę. Jak informuje agencja Reutersa jedyne komponenty pojazdu, które nie są wykonane z materiału biologicznego to koła oraz element system zawieszenia. Materiały wykorzystane do konstrukcji LINY to lekkie biopolimery. Charakteryzują się podobnym stosunkiem wytrzymałości do wagi jak na przykład włókno szklane, czasami stosowane w konstrukcji samochodów. Polimer z cukru buraczanego jest formowany w płyty przypominające plastry wosku pszczelego, o charakterystycznym kształcie sześciokątnych komórek. Elementy te są następnie umieszczane pomiędzy dwoma płytami z kompozytu opartego o włókna konopii. Pojazd zasilany jest elektrycznie. Zamontowano w nim ogniwa litowo-jonowe, które zasilają dwa silniki prądu stałego o łącznej mocy 8 kW. Samo wykonanie auta, jak przyznaje kierownik projektu, Noud van de Gevel, nie jest tak problematyczne jak dalsze wyzwania. Auto to póki co nie przechodziło jeszcze crashtestów, ponieważ wykorzystany biopolimer zachowuje się zupełnie inaczej niż metal – pęka, a nie gnie się. Rozwiązanie tej kwestii jest kolejnym wyzwaniem, jakie musi zostać pokonane przez twórców z Eindhoven. Studencki zespół z Holandii zamierza rozpocząć testy pojazdu na drogach gdy tylko holenderskie władze wydadzą stosowne pozwolenie na poruszanie się auta po drogach publicznych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.