Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

HyperPort – 2800 kontenerów dziennie z prędkością 965 km/h. Zrównoważona rewolucja w logistyce

HyperPort – 2800 kontenerów dziennie z prędkością 965 km/h. Zrównoważona rewolucja w logistyce

Prędkość samolotu przy cenach przewozów pociągami towarowymi? Dzięki HyperPort operatorzy portowi mogą transportować setkami kilometrów ważące wiele ton ładunki w ciągu zaledwie kilku minut. A co najważniejsze, technologia nie szkodzi planecie. Jak to możliwe?

HyperPort, czyli port towarowy w technologii hyperloop

System pozwala na transport nawet 2800 kontenerów dziennie. Tradycyjne przejazdy kolejowe ma zastąpić technologia hyperloop zastosowana do przewozów cargo.

HyperLoop nie jest ani samolotem, ani pociągiem, ani innym pojazdem szynowym. To ultraszybki system transportu, który odbywa się bez tarcia i oporu powietrza. Kapsuła unosi się nad swoim torem w tunelach pneumatycznych, dzięki czemu hyperloop osiąga miano pociągu lewitacji magnetycznej.

Zobacz, na czym polega ta technologia:

Kapsuły HyperPort mogą być załadowane od góry dwoma 6-metrowymi kontenerami, albo jednym większym o długości od 12 do 13,7 m. Transport ma odbywać się z prędkością samolotu – do około 965 km/h.

Pierwszy tor do testowania tej technologii w Europie o długości 320 m powstał już we Francji. 

W 2019 roku, dzięki zamontowaniu próżniowych rur, firma HyperloopTT we francuskiej Tuluzie ukończyła pierwszy tego typu system w Europie, źródło: hyperlooptt.com

Szybkość nie jest jednak priorytetowa dla twórców. Najważniejsza jest jak największa przepustowość systemu, czyli ilość transportów na godzinę i niskie zużycie energii. HyperPort ma być nie tylko niezwykle szybki i wydajny, lecz także bezpieczny – dla ludzi i środowiska. Port ma być w pełni zelektryfikowany.

Ekologia i wydajność

Technologia jest przyjazna dla środowiska, ponieważ jej użytkowanie ma nie powodować bezpośrednich emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń. Jeśli energia elektryczna potrzebna do zasilania portu pochodzić będzie z OZE, wtedy ten system stanie się zupełnie neutralny dla naszej planety.

HyperoopTT jest sygnatariuszem programu ONZ Global Compact, odzwierciedlającego zaangażowanie firmy w realizację celów zrównoważonego rozwoju ONZ. Odciążenie tradycyjnego transportu może wpłynąć na jego przepustowość i wydajność, a przez to pomóc zmniejszyć zatłoczenie i zanieczyszczenie w portach na całym świecie.

Ustandaryzowanie kontenerów na całym świecie ogranicza problemy z przeładunkiem towarów. Efektywność energetyczna, nawet przy dużych objętościach ładunków, uzyskiwana jest jeszcze w jeden sposób: energia jest odzyskiwana po uruchomieniu hamulców.

Kapsuła do przenoszenia kontenerów, źródło: hyperlooptt.com

Takie rozwiązanie byłoby znacznie szybsze i bardziej ekologiczne niż ciężarówki z silnikiem diesla, które dziś zajmują się transportem. Chociaż budowa HyperPort oznacza trudne do oszacowania koszty, to w dłuższej perspektywie technologia może przynieść oszczędności płynące ze skrócenia łańcucha dostaw.

Kiedy zobaczymy pierwszy Hyperport?

Pomysł został zaprezentowany na ITS World Congress, największych targach mobilności na świecie, które odbyły się w październiku w Hamburgu. Kapsuła HyperPort, infrastruktura i komponenty systemu przechodzą optymalizację w ramach przygotowań do komercyjnego wdrożenia. 

Projekt opracowany przez Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT) we współpracy z operatorem terminalu Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) przechodzi teraz certyfikację. Nad Hyperportem pracuje 800 inżynierów we współpracy z 40 partnerami z całego świata.

Technologia nie pozostaje zatem tylko na papierze. Na jej wdrożenie w życie z pewnością musimy poczekać jeszcze co najmniej kilka lat.

Chcesz wiedzieć więcej o transporcie przyszłości? Zobacz artykuł:

źródło: hyperlooptt.com, youtube.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.