Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Infrastruktura ładowania aut elektrycznych w Polsce

Infrastruktura ładowania aut elektrycznych w Polsce

Liczba użytkowników samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym ciągle rośnie. Wciąż jednak barierą w rozwoju rynku aut elektryków jest niewystarczająca infrastruktura ładowania. Jak wygląda w poszczególnych miastach? 

Elektryki na polskich ulicach

Z danych „Licznika elektromobilności” przygotowywanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że po polskich ulicach jeździ już ponad 80 tys. aut „z wtyczką” (40 780 elektryków oraz 39 452 hybryd plug-in). Z roku na rok przybywa też elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych (4459), elektrycznych motorowerów i motocykli (17 888) oraz elektrycznych autobusów (906).

Z badania PSPA i PZPM wynika też, że już 15% Polaków realnie rozważa zakup samochodu w pełni elektrycznego. Polacy myśląc o samochodach elektrycznych kierują się pragmatyzmem. Wprawdzie koszt zakupu elektryka jest dużo wyższy niż samochodu spalinowego, jednak patrząc na wysokie i zmieniające się ceny paliwa, to inwestycja, która się zwróci. Dlatego właśnie aż 51% ankietowanych wskazało koszty eksploatacji jako czynnik, który przekonuje ich do elektromobilności. 

Rozwój infrastruktury

Osoby, które nie mają możliwości ładowania samochodu w domu muszą korzystać z ogólnodostępnych stacji. Pod koniec pierwszego półrocza 2023 roku w naszym kraju działało 2885 ogólnodostępnych stacji ładowania (5709 punktów), z czego 69% to wolne ładowarki AC o mocy mniejszej lub równej 22 kW, a 31% – szybkie ładowarki DC. W czerwcu 2023 roku oddano do użytku 49 nowych stacji ładowania (112 punktów). W przypadku stacji ładowania nie tylko ilość, ale także odległość jest ważna. 41% ankietowanych przez PSPA i PZPM wskazuje, że nie powinny być oddalone od ich miejsc zamieszkania o więcej niż 2 km. Z perspektywy obecnego poziomu rozwoju infrastruktury oznacza to konieczność znaczących inwestycji w rozwój nowych punktów ładowania w miastach. Jak wygląda infrastruktura ładowania takich aut w poszczególnych miastach? Odpowiedź na to pytania przynosi Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2023 przygotowany przez Oponeo.pl we współpracy z Yanosikiem oraz Urzędem Dozoru Technicznego. 

Najwięcej stacji ładowania w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców znajduje się w Warszawie (156), Gdańsku (116) i Krakowie (63). Jeśli chodzi o rozmieszczenie stacji to w czołówce znalazły się Gdańsk (2,3 km2 na stację), Warszawa (3,3) i Szczecin (4,9). W miastach poniżej 300 tys. mieszkańców największą liczbą stacji ładowania mogą pochwalić się Katowice (75), Toruń (44) i Sosnowiec (43). Rozmieszczenie na km2 wygląda następująco – Sosnowiec (2,1), Katowice (2,2) i Toruń (2,6). 

Infrastruktura ładowania w Polsce, źródło: raport Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2023

Wynika zatem, że miastami z najlepszym stosunkiem liczby stacji na km2 są Gdańsk, Katowice i Sosnowiec. 

Co dalej z elektromobilnością?

Unia Europejska podejmuje różnorodne działania, które wspierają redukcję emisji CO2 transportu. Jednym z nich była decyzja w sprawie sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 roku. 

Co więcej, na początku lipca Parlament Europejski zagłosował za nowymi unijnymi regulacjami w sprawie rozmieszczenia stacji ładowania i tankowania tzw. paliw alternatywnych samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów na terenie całej wspólnoty. Już za kilka lat stacje będą rozmieszczone maksymalnie w odległości 60 km w przypadku osobówek i 120 km dla ciężarówek i autobusów elektrycznych. 

Źródło: raport Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2023, Yanosik oraz Urząd Dozoru Technicznego, stan na czerwiec 2023 roku; Barometr Nowej Mobilności 2022/23, PSPA

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.