Elektromobilność Jakie auto elektryczne wybrać? Rekordowa oferta samochodów elektrycznych w Polsce 16 grudnia 2021 Elektromobilność Jakie auto elektryczne wybrać? Rekordowa oferta samochodów elektrycznych w Polsce 16 grudnia 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Elektromobilność Bezprzewodowe ładowanie elektryków we Francji i Norwegii We Francji i Norwegii zainstalowane zostaną specjalne odcinki dróg, na których elektryki będą ładowane bezprzewodowo. Czy to rozwiązanie okaże się… Na polskim rynku dostępne jest już ponad 190 modeli samochodów z napędem elektrycznym, co oznacza, że niemal 38% oferty modelowej w Polsce jest już zelektryfikowane. Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze samochodu i jakie auto elektryczne wybrać? Oferta aut elektrycznych ciągle rośnie Cały czas rosną pojemności akumulatorów litowo-jonowych, osiągi oraz moce ładowania. Średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych oferowanych w Polsce przekracza już 390 km (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, WLTP). Ceny aut elektrycznych rozpoczynają się od 80 tys. zł i to bez uwzględnienia dotacji ze środków publicznych. Liczba samochodów z napędem elektrycznym dostępnych na polskim rynku z roku na rok dynamicznie się zwiększa. Koncerny motoryzacyjne obecne w Polsce oferują już 190 modeli samochodów elektrycznych. Pod względem liczb bezwzględnych oznacza to rekordowy wzrost. W 2017 roku polscy klienci mieli do wyboru 33 modeli aut elektrycznych i hybrydowych, w 2018 roku – 35, w 2019 roku – 46, zaś w roku ubiegłym – 101. Dynamiczny rozwój oferty aut elektrycznych na polskim rynku, źródło: elektromobilni.pl W Polsce dostępne są już niemal wszystkie modele aut elektrycznych i hybrydowych, które są oferowane na zachodzie Europy. – Co ważne, samochody z napędem elektrycznym stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i dla wielu nabywców mogą stanowić realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – uważa Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Przyjrzyjmy się zatem modelom dostępnym na polskim rynku. Jakie auto elektryczne wybrać? Ceny i zasięgi Jakie auto elektryczne wybrać? Ceny i zasięgi Rozpiętość cenowa modeli sprzedawanych na polskim rynku jest bardzo szeroka. Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Dacia Spring, dostępna od ok. 80 000 zł, bez uwzględnienia dopłat z programu „Mój Elektryk”. Ceny samochodów elektrycznych w Polsce prezentują się następująco: Skrót BEV oznacza Battery Electric Vehicle, czyli po prostu auta osobowe elektryczne, elektromobilni.pl Najtańszą hybrydą typu plug-in w Polsce jest natomiast KIA Ceed Plug-in Hybrid w cenie od ok. 130 000 zł, zaś najdroższą – Ferrari SF90, za które trzeba zapłacić co najmniej 2 500 000 zł. Skrót PHEV oznacza hybrydowe samochody elektryczne z możliwością ładowania ze źródła zewnętrznego, źródło: elektromobilni.pl Oto modele aut z największym zasięgiem: źródło: elektromobilni.pl Średni zasięg pojazdów elektrycznych dostępnych w Polsce rośnie każdego roku, co widać na poniższym wykresie. Średni zasięg pojazdów w pełni elektrycznych dostępnych na polskim rynku, źródło: elektromobilni.pl – Pojazdy całkowicie elektryczne stają się także coraz bardziej praktyczne w warunkach codziennego użytkowania. Z generacji na generację modele aut elektrycznych wyposażane są w coraz pojemniejsze akumulatory trakcyjne i w konsekwencji dysponują coraz większymi zasięgami na jednym ładowaniu. W tej kategorii czołowe pozycje zajmują takie pojazdy jak Mercedes-Benz EQS (732 km) Tesla Model S (652 km) oraz BMW iX (629 km). Z Katalogu wynika, że średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych wynosi ponad 390 km (WLTP) – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSPA. Zasięg w stosunku do klasy auta, źródło: elektromobilni.pl Podobny trend można zaobserwować w segmencie aut hybrydowych. Zasięgi hybryd typu plug-in obecnej generacji często przekraczają 50 km w trybie zeroemisyjnym (WLTP). Rekordzistą w tej dziedzinie jest Mercedes-Benz Klasy S, który na napędzie elektrycznym może przejechać w teorii 103 km. Kolejne miejsca zajmują LEVEC TX (101 km), jak również Mercedes-Benz Klasy C (100 km). Jedną z najważniejszych decyzji przy zakupie auta elektrycznego jest jego czas ładowania. Jak wypadają w zestawieniu poszczególne modele? Czas i moc ładowania Jak widać na poniższej grafice, czas ładowania w niektórych przypadkach spada już nawet poniżej kwadransa. źródło, elektromobilni.pl Odsetek oferty modelowej, która mogła wykorzystać potencjał stacji ładowania o danej mocy, prezentuje się następująco: źródło: elektromobilni.pl Jak widać na wykresie, możliwości aut elektrycznych dostępnych na polskim rynku wciąż rosną. Wyposażanie EV w pojemne akumulatory trakcyjne idzie w parze z przystosowywaniem ich do coraz większych mocy ładowania i korzystania z ultraszybkich stacji. Już nie tylko Porsche Taycan pozwala na uzupełnianie energii z mocą powyżej 200 kW – do tego grona dołączyły m.in. takie modele jak Hyundai IONIQ 5, KIA EV6 czy Audi e-tron GT. Do niedawna standardem w przypadku samochodów całkowicie elektrycznych było 50 kW. – Szeroko pojęta infrastruktura ładowania i jej właściwa dywersyfikacja, od prywatnych stacji garażowych po ultraszybkie stacje DC, jest kluczowym elementem prawidłowego rozwoju całego rynku E-mobility – mówi Krzysztof Zamożny, Head of Sales E-mobility GARO Polska Sp. z o.o.– Wzrost dostępnych na rynku modeli elektrycznych to bardzo dobry sygnał dla flot komercyjnych. Na podstawie analizy danych pojazdów (pokonywane dzienne dystanse) podłączonych do naszej platformy telematycznej WEBFLEET możemy potwierdzić, że już teraz 49% polskich flot lekkich i dostawczych mogłoby z powodzeniem przełączyć się na auta elektryczne – mówi Agnieszka Szwaj, Kierownik marketingu na Polskę i Europę Środkową w Webfleet Solutions.– Do jednych z najczęściej wymienianych przez zarządzających flotą barier przy podejmowaniu decyzji o elektryfikacji należy dostępność odpowiednich do ich potrzeb modeli aut, możne zatem przypuszczać, że przy obecnej podaży na rynku, te decyzje będą podejmowane znacznie łatwiej i chętniej – dodaje. Jednym z ważniejszych czynników, przy podjęciu decyzji o zakupie auta elektrycznego, jest możliwość otrzymania dofinansowania. Liczba modeli kwalifikujących się do dopłaty widoczna jest na poniższej grafice: źródło: elektromobilni.pl Chcesz wiedzieć więcej o dopłatach do leasingu? Zobacz artykuł: Dopłaty do leasingu zdynamizują rynek „elektryków” źródło: mat. prasowe, elektromobilni.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.