Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Jakie branże zyskają najwięcej na montażu instalacji fotowoltaicznej?

Jakie branże zyskają najwięcej na montażu instalacji fotowoltaicznej?

Instalacje fotowoltaiczne zyskują na popularności w szybkim tempie. Rosnące ceny energii elektrycznej, a nie jest to jeszcze ich apogeum, sprawiają, że obecnie w fotowoltaikę inwestują gospodarstwa domowe i rolne oraz przedsiębiorstwa. Instalacja PV sprawdzi się bowiem w wielu sektorach – niezależnie od skali działalności. Sprawdzamy, jakie branże najchętniej inwestują w panele fotowoltaiczne.

Jakie zalety daje fotowoltaika w firmie?

Zanim określimy branże, które mogą najwięcej zyskać na montażu instalacji fotowoltaicznej, należy wyjaśnić, że każda firma bez wyjątku odniesie korzyści z takiej inwestycji. Warto pamiętać, że moduły fotowoltaiczne pozwalają oszczędzać na rachunkach za energię elektryczną. Ta już dziś jest droga, a w najbliższych latach będzie wciąż szła w górę. Według analityków ceny prądu mogą rosnąć nieprzerwanie nawet do 2035 roku. Już w 2022 roku w życie wejść może pakiet Fit for 55. Jeżeli tak się stanie, przedsiębiorstwa za prąd mogą zapłacić nawet 30% więcej niż obecnie.

Im droższa jest energia elektryczna, tym krótszy okres zwrotu inwestycji. Można to obliczyć w prosty sposób za pomocą specjalnych kalkulatorów, np. tutaj: https://www.polenergia-pv.pl/fotowoltaika-dla-firm. Tymczasem instalacja fotowoltaiczna pozwala uniezależnić się od dostawców energii i stać się przynajmniej częściowo samowystarczalnym energetycznie systemem na 20-30 lat.

Nie sposób nie zauważyć, że panele fotowoltaiczne służą też promowaniu przekazu jako firmy przyjaznej środowisku. Instalacja fotowoltaiczna poprawia renomę marki i wpływa na jej prestiż, podobnie jak rezygnacja z plastikowych słomek czy foliowych reklamówek. Jako że klienci są dziś coraz bardziej proekologiczni, zwłaszcza młode pokolenie, inwestycja w panele poprawi lub wzmocni wizerunek marki. To ważne zwłaszcza w przypadku małych firm, które z większą konkurencją nie mogą konkurować chociażby ceną.

Dotacje na panele fotowoltaiczne dla polskich firm

W związku z szybkim rozwojem technologii i coraz niższymi kosztami wytwarzania prądu przez panele fotowoltaiczne za granicą pokrywają one dużą część lub nawet całość zapotrzebowania przedsiębiorstwa na energię elektryczną. W Polsce to rzadkość, gdyż największe spółki potrafią wynegocjować dość atrakcyjne ceny za 1 kWh energii. Oprócz tego przedsiębiorstwa nie są traktowane jak prosumenci, dlatego nie mogą magazynować nadwyżek wyprodukowanej energii w sieci.

Mimo wszystko widzimy ożywienie wśród polskich przedsiębiorstw, które coraz chętniej decydują się na darmową energię ze słońca. Zwłaszcza że wysoki jednorazowy wydatek można obniżyć przez leasingi, ulgi czy dotacje. Jak czytamy na stronie https://www.polenergia-pv.pl/dofinansowanie-do-fotowoltaiki, przedsiębiorcy mogą skorzystać m.in. z programów Bocian oraz Energia Plus:

  • Bocian – to program realizowany w latach 2015-2023. Wnioskodawca będący przedsiębiorcą może starać się o pożyczkę na preferencyjnych warunkach lub kredyt pokrywający do 85% kosztów kwalifikowanych, z maksymalnym okresem spłaty 15 lat.
  • Energia Plus – to wsparcie w finansowaniu zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej przez przedsiębiorstwa w formie dotacji (do 50 proc. kosztów kwalifikowanych) lub pożyczki (do 85% kosztów kwalifikowanych).

Oprócz tego fotowoltaika dla firm została objęta 23-procentową stawką podatku VAT. Daje to możliwość odliczenia całkowitej wartości VAT-u od poniesionych kosztów.

Jakie branże stawiają na panele fotowoltaiczne?

Zazwyczaj fotowoltaika nie pokrywa pełnego zapotrzebowania firmy na energię elektryczną w Polsce, ale może służyć chociażby równoważeniu mocy biernej przy przeciążeniu mocy. Dlatego to ciekawy wariant w fabrykach, gdzie pracują maszyny zasilane silnikami, a produkcja odbywa się głównie w ciągu dnia, kiedy panele fotowoltaiczne pracują z największą wydajnością.

Od pewnego czasu obserwujemy również widoczny wzrost zainteresowania instalacjami fotowoltaicznymi przez spółki handlowe. W takich obiektach niektóre urządzenia (np. zamrażarki, chłodziarki) pracują przez całą dobę. Zielona energia odnawialna pozwala częściowo pokryć zapotrzebowanie.

Pośród dobrze znanych marek, które w części swoich sklepów korzystają z darmowej energii słonecznej, znajdują się m.in. Tesco, Carrefour, Biedronka, Żabka, Dino czy Lidl. Do handlowych spółek spożywczych dołączają markety budowlane. W panele fotowoltaiczne inwestują już Bricoman i Castorama. Wydaje się, że to tylko kwestia czasu, kiedy tym samym śladem pójdą kolejne sieci handlowe oraz inne branże. Zwłaszcza w dobie intensywnego trendu redukcji CO2 do atmosfery. Testowanie mikroinstalacji fotowoltaicznych na kilkunastu stacjach paliw rozpoczął na przykład Orlen.

Oczywiście nie wszędzie jest to możliwe. Dla dużych firm opłacalne są tylko większe instalacje PV. Jako że panele stanowią dodatkowe obciążenie, w pierwszej kolejności uwagę należy zwrócić na nośność dachu budynku. Przy dużych instalacjach powyżej 50 kWp potrzebne jest też pozwolenie na budowę.

Podsumowując, instalacje fotowoltaiczne na obiektach komercyjnych dopiero zyskują na popularności. Przedsiębiorców do inwestycji w zieloną energię ze słońca zachęcić mają dotacje, nisko oprocentowane kredyty i leasingi, zwłaszcza jeżeli firma szuka pozycji po stronie kosztów. W najbliższych latach ten trend będzie bez wątpienia wzrostowy i powinien dotyczyć przede wszystkim obiektów handlowych i zakładów produkcyjnych. Co najważniejsze dla opłacalności inwestycji, jako że to wydatek rzędu przynajmniej kilkudziesięciu, a często kilkuset tysięcy złotych, powinni się tym zająć specjaliści.

Na szczęście na polskim rynku fotowoltaiki nie brakuje firm o dużym doświadczeniu, które zatrudniają najlepszych fachowców w branży. Dobrym przykładem jest Polenergia Fotowoltaika, marka, która każdego miesiąca zakłada ponad 19 000 paneli. Oprócz fachowej wiedzy inżynierów to również wsparcie w zakresie ubiegania się o współfinansowanie tego typu inwestycji. Nic więc dziwnego, że marka została mianowana Firmą Roku 2020.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.