Świat Japoński pociąg, który szczeka i chrząka, by ostrzegać sarny 31 stycznia 2018 Świat Japoński pociąg, który szczeka i chrząka, by ostrzegać sarny 31 stycznia 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Badacze z Instytutu Technologii Kolejnictwa z Japonii wyposażyli pociągi w głośniki, z których podczas jazdy odtwarzane są głosy szczekających psów i chrząkających sarn, które w ten sposób sygnalizują zagrożenie. Wszystko po to, by chronić je od wypadków. W sekwencji odtwarzany jest najpierw dźwięk chrząkającej sarny, co przyciąga uwagę tych zwierząt. Następnie mogą one usłyszeć 20 sekund nagrania ujadających psów, co ma za zadanie odstraszyć je od torów. Dotychczasowe testy przeprowadzone nocą pokazały, że zastosowany system jest bardzo skuteczny w odstraszaniu zwierząt. Inżynierowie planują szersze go wprowadzenie, ale nie na terenach miejskich, żeby nie niepokoić mieszkańców. Japończycy inwestują w tego rodzaju system nie bez powodów. Wypadki z udziałem sarn, które chętnie pasą się wokół torów, zdarzają się tam często. Japońskie Ministerstwo Transportu informuje, że w samym tylko 2016 roku miało miejsce aż 613 tego rodzaju wypadków. Każda taka kolizja wiąże się z opóźnieniem pociągu o co najmniej 30 minut – japońskie koleje, znane ze swojej punktualności, nie mogą sobie na coś takiego pozwolić. Dotychczasowo podejmowano już szereg prób zabezpieczania tras kolejowych przed sarnami. Próbowano na przykład spryskiwać szlaki kolejowe odchodami lwów, co również je odstrasza. Sprawdzało się to jednak tylko do pierwszego deszczu. Innym, skuteczniejszym sposobem było wykorzystanie ultradźwięków z torów. Za ten wynalazek pracownik kolei Yuki Hikita otrzymał w grudniu 2017 roku nagrodę Dobrego Projektu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.