Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Jeszcze w grudniu premiera autobusu elektrycznego Rafako. Coraz więcej polskich miast stawia na elektromobilność

Polska elektromobilność z duńskim wsparciem

Jeszcze w grudniu premiera autobusu elektrycznego Rafako. Coraz więcej polskich miast stawia na elektromobilność

 Na 19 grudnia firma Rafako zapowiedziała zaprezentowanie pierwszego polskiego autobusu zeroemisyjnego z baterią w podwoziu. Do rozpoczęcia produkcji takiego pojazdu raciborskie przedsiębiorstwo potrzebuje jednak partnerów biznesowych. Rozważana jest też opcja sprzedaży całego projektu. Tymczasem komunikacja zbiorowa w polskich miastach coraz chętniej decyduje się na inwestycję w elektromobilność.

Jak poinformował Jerzy Wiśniewski, prezes przedsiębiorstwa Rafako, nad projektem pracuje sztab specjalistów z branży automotive. Zaznaczył jednocześnie, że firma nie będzie samodzielnie produkować autobusów elektrycznych i podzespołów. Potrzebuje do tego partnerów biznesowych. Drugim scenariuszem prowadzącym do rozpoczęcia produkcji takiego pojazdu mogłaby być sprzedaż całego projektu. Zdaniem prezesa Rafako, uruchomienie montażu w fabryce w Raciborzu wymagałoby bowiem poniesienia ogromnych nakładów finansowych.

Choć polska motoryzacja nie doczekała się jeszcze rodzimej produkcji autobusu elektrycznego z baterią w podwoziu, to na polskich drogach można spotkać już coraz więcej pojazdów elektrycznych przeznaczonych do komunikacji zbiorowej. Jednym z miast, które wdrożyło takie rozwiązanie, jest Ciechanów. Tamtejszy Zakład Komunikacji Miejskiej zainwestował w elektrycznego Solarisa Urbino. Autobus ma zasięg około 160 kilometrów i jest dostosowany do przewozu kilkudziesięciu pasażerów, w tym również niepełnosprawnych. Koszt pojazdu to ponad 2 mln zł, a 90% tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne. Inwestycję w elektromobilność planują również przedsiębiorstwa komunikacyjne z Lublina i Poznania. W stolicy województwa lubelskiego autobusy elektryczne pojawią się w 2020 roku. Jeszcze nie wiadomo, kto je dostarczy. Dostawcą 21 autobusów elektrycznych, które trafią do stoicy Wielkopolski ma być natomiast Solaris.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.