Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Kampania Patagonii „We The Power” wspiera rozwój spółdzielni energetycznych w Polsce i Europie

Kampania Patagonii „We The Power” wspiera rozwój spółdzielni energetycznych w Polsce i Europie


Kampania „We the Power” Patagonii ma na celu zwrócenie uwagi na rozwój ruchu spółdzielni energetycznych. W Europie ruszyła na początku kwietnia, w Polsce jej odsłona rozpoczęła się 17 czerwca wraz z pierwszym wydarzeniem z serii. Firma, we współpracy z Polską Zieloną Siecią, organizuje serię spotkań online dotyczących wspólnot opartych na czystej energii.

Kampania Patagonii promuje czystą energię

Kampania „We the Power” zachęca mieszkańców Europy do refleksji nad nowym systemem energetycznym. Obecnie wielkie koncerny energetyczne, dysponujące władzą i pieniędzmi, przyczyniają się do pogłębienia kryzysu klimatycznego.

W miejsce przestarzałego i szkodliwego modelu potrzebujemy nowego, oddolnego, zdecentralizowanego i opartego na czystej energii. Szansą na zmianę jest upowszechnienie spółdzielni energetycznych opartych na OZE.

Czym są spółdzielnie energetyczne?

Spółdzielnie energetyczne oparte są na modelu organizacyjno-biznesowym, w którym obywatele wspólnie prowadzą projekty w ramach produkcji, dystrybucji, sprzedaży i magazynowania energii oraz ciepła pochodzących z OZE. 

Utworzenie takich wspólnot często idzie w parze ze zwiększeniem wydajności systemu energetycznego oraz rozwojem elektromobilności. Nawet ok. 83% gospodarstw domowych w UE mogłoby uczestniczyć w różnych formach zbiorowej prosumpcji OZE, a ok. połowa posiada potencjał do produkcji własnej energii odnawialnej.

Na zachodzie spółdzielnie energetyczne mają długą tradycję sięgającą lat 70 XX wieku. W Polsce wciąż musi dokonać się rewolucja, która zmieniłaby nastawienie Polek, Polaków, jak i rządzących.

Cele kampanii We The Power

Celem kampanii jest zachęcenie obywateli do:

  • rozważenia zmiany dostawcy energii elektrycznej na spółdzielnię energetyczną,
  • przyłączenia się do wspólnoty,
  • zainwestowania w nią – wspierając w ten sposób lokalne miejsca pracy, społeczności i osoby dotknięte ubóstwem energetycznym,
  • założenia własnej spółdzielni.

Aby zachęcić do osiągania celów założonych w kampanii, trwa seria wydarzeń online.

Seria mikro-wydarzeń online

Seria wydarzeń dotyczy spółdzielni energetycznych w odniesieniu do polskiego kontekstu. Podcasty, debaty online i interaktywne sesje wymiany dobrych praktyk mają zachęcić Polki i  Polaków do zaangażowania się, zainicjowania dialogu z rządzącymi oraz wspólnego wypracowywania wymiernych zmian.

Celem rozmów ma być wymiana praktycznych wskazówek nt. produkcji, konsumpcji i wykorzystania energii w Polsce.

Eksperci kampanii „We The Power”

30 września odbędzie się wydarzenie pt. „Wspólnoty Energetyczne – najlepsze praktyki”, trzecie z serii czterech spotkań. Niebawem zostanie ogłoszone także ostatnie wydarzenie w formie praktycznych warsztatów prowadzonych przez Polską Zieloną Sieć. Odbędzie się ono w październiku. 

Wydarzenia to jednak nie wszystko, co przygotowali autorzy kampanii.

Film promujący kampanię „We The Power” – przyszłość należy do spółdzielni

35-minutowy film przedstawia historię pionierów tworzenia wspólnot energetycznych. Jednym z nich jest Dirk Vansintjan, założyciel i przewodniczący europejskiej federacji spółdzielni energetycznych REScoop

Wśród innych liderów tego ruchu jest Sebastian Sladek, którego rodzice założyli EWS Schönau w latach 80-tych, jako bezpośrednią odpowiedź na potencjalne zagrożenia nuklearne ujawnione przez katastrofę w Czarnobylu.

Film przybliża także działania Agamemnona Otero OBE, założyciela Repowering London i Energy Garden, które wprowadzają wzmacniają społeczności lokalne i pokazują jak zaangażować partnerów biznesowych w aktywność spółdzielni energetycznych.

Rzadko zatrzymujemy się i myślimy o tym, skąd czerpiemy energię, która zasila nasze domy i firmy, pomimo faktu, że zużywamy ją, bezustannie. Biorąc wytwarzanie energii w nasze własne ręce, możemy mieć ogromny wpływ na ludzi i planetę. Piękno tego modelu polega na tym, że – niezależnie od pochodzenia czy etapu życia – możesz mieć w nim aktywny udział, od zmiany dostawcy po inwestowanie w spółdzielnie energetyczne, a nawet założenie własnej – komentuje Alex Weller, Dyrektor Marketingu w regionie EMEA w Patagonii.

Więcej informacji o kampanii „We The Power”, wraz z możliwością zapisu na kolejne wydarzenia, znajdziesz tutaj.

Źródła: wethepowerpoland.splashthat.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.