Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Katalog Pojazdów Elektrycznych jest już dostępny!

Elektromobilni

Katalog Pojazdów Elektrycznych jest już dostępny!

Jakie modele pojazdów elektrycznych są dostępne na polskim rynku? Ile kosztują? Jakie mają zasięgi? Jeżeli szukasz odpowiedzi na te pytania, koniecznie odwiedź stronę kampanii elektromobilni.pl. Znajdziesz tam Katalog EV, który jest prawdziwą skarbnicą wiedzy na temat polskiego rynku elektromobilności. Jakie jeszcze możliwości przygotowali dla nas twórcy strony?

3 listopada, w ramach kampanii Elektromobilni.pl odbył się pierwszy webinar podczas którego Jan Wiśniewski, Redaktor Naczelny portalu Orpa.pl przedstawił najważniejsze statystyki dotyczące polskiego transportu nisko- i zeroemisyjnego. Mogliśmy również wysłuchać debaty przedstawicieli firm motoryzacyjnych na temat perspektyw elektromobilności w Polsce. 

Na polskim rynku coraz większy wybór

Jan Wiśniewski rozpoczął webinar przedstawieniem danych z poprzednich edycji Katalogu EV. Wówczas oferty samochodów BEV (w pełni elektrycznych) i PHEV (elektrycznych pojazdów hybrydowych typu plug-in) przedstawiała się następująco:

Tymczasem w roku 2020 wielbiciele elektromobilności mogą wybierać aż spośród 101 modeli. Jan Wiśniewski zauważył, że na polskim rynku pojazdów elektrycznych mamy do czynienia z bardzo dużą rozpiętością cenową, wynikającą przede wszystkim z różnicach w zasięgach i osiągach. Redaktor podkreślił jednak, że na obecnym etapie rozwoju technologii również najtańsze pojazdy elektryczne osiągają zasięg kilkuset kilometrów oraz idealnie nadają się na dalsze trasy. 

Światowe trendy sprzyjają elektromobilności

Od kilkunastu miesięcy obserwujemy globalne trendy technologiczne w zakresie zeroemisyjnych środków transportu, które znajdują również odzwierciedlenie na polskim rynku. 

Do najważniejszych z nich należą:

  • stopniowe zwiększanie pojemności akumulatorów EV (nawet do 100 kWh),
  • coraz większe zasięgi (zasięgi samochodów plasujących się w pierwszej dziesiątce przekraczają nawet 400 km, z Teslą Model S na czele – 652 km),
  • skrócenie czasów ładowania,
  • zwiększanie mocy, co umożliwia m.in. łatwe i płynne pokonywanie wzniesień,
  • wzrost wartości przyspieszenia (w przypadku pierwszej dziesiątki modeli jest to 100 km w maksymalnie 7 sekund).

Jan Wiśniewski podkreślił, że rynek samochodów BEV i PHEV przekształca się dynamicznie. Są dostępne coraz to nowsze, udoskonalone modele, zmianom ulegają również ich ceny.

Właśnie dlatego internetowa wersja Katalogu EV pomoże nie tylko na bieżąco śledzić nowinki w sektorze elektromobilności, lecz także znaleźć odpowiedni i dostosowany do naszych potrzeb model.

Perspektywy polskiej elektromobilności

W rozmowie na temat kierunków rozwoju polskiej elektromobilności udział wzięli:

  • Aleksander Rzepecki (Mercedes-Benz Electric),
  • Paweł Kowalski (Nissan),
  • Krzysztof Leszczyński (Alphabet),
  • Tomasz Tonder (Volkswagen),
  • Dawid Kmiecik (Nexity),
  • Krzysztof Zamożny (GARO).

Dyskusję moderowali Dagmara Kowalska, dziennikarka redakcyjna radia Chillizet oraz Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. 

Jedno z pytań brzmiało: Jak szybko, pod względem liczby rejestracji, pojazdy zelektryfikowane mogą dogonić pojazdy z silnikami benzynowymi? 

– Myślę, że w latach 2025-2030 pojazdów z napędem elektrycznym może być ponad 50% na polskim rynku samochodowym – stwierdził Paweł Kowalski.

Zgodził się z nim Tomasz Tonder. 

– Rok 2025 wygląda bardzo realnie, biorąc pod uwagę również hybrydy. (…) Ta zmiana jest dyktowana nie tylko normami unijnymi w zakresie emisji, lecz także rosnącą świadomością ekologiczna społeczeństwa – powiedział. 

Maciej Mazur zapytał natomiast o moment, w którym kierowcy chętniej będą decydować się na samochody w pełni elektryczne niż na hybrydy. Głos zabrał Krzysztof Leszczyński. 

– Według mnie w ciągu 7 lat to BEV będą dominującą decyzją zakupową. (…) Zależy to oczywiście od infrastruktury, ale nie tylko. Wpływ na wybór elektryków mają także wymagania, jakie nałoży na nas Unia Europejska w związku z Zielonym Nowym Ładem – skomentował. 

Dagmara Kowalska zastanawiała się, czy większy wybór wśród modeli elektryków wiąże się z szerszą dostępnością aut elektrycznych. 

– Dostępność faktycznie jest większa, a ewentualne problemy wynikają z tego, że owe modele są zazwyczaj nowe i dopiero wprowadzane na rynki. (…) Natomiast w przypadku polskiego społeczeństwa ciągle barierą może być cena i niezbyt skuteczne wsparcie rządu, oraz infrastruktura, która powinna być przede wszystkim w pracy i w domu – zauważył Aleksander Rzepecki.

 

A czy Ty zapoznałeś się już z Katalogiem Pojazdów Elektrycznych?

Jeśli nie to koniecznie to zrób! Wiedza o rynku elektromobilności przyda się nie tylko podczas zakupu samochodu, ale także podczas rozmowy ze znajomymi!

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.