Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Kochasz góry i wspinanie? Zdigitalizowana Via Ferrata ma podnieść bezpieczeństwo wspinaczki

via ferrata

Kochasz góry i wspinanie? Zdigitalizowana Via Ferrata ma podnieść bezpieczeństwo wspinaczki

Są w górach trasy, które wymagają dużo więcej niż tylko dreptania. Via Ferrata to wymagające i czasem niebezpieczne szlaki, które oferują wspinaczom i miłośnikom gór dużą dawkę adrenaliny. Norwedzy chcą zdigitalizować te trasy, tworząc zupełnie nową technologię wspinaczkową.

Via Ferrata – trasa dla odważnych

Via Ferrata to trasa dla odważnych. Z włoskiego oznacza żelazną drogę. Takie szlaki mają charakter wspinaczkowy, dlatego do wyprawy na Via Ferratę potrzebny będzie sprzęt asekuracyjny. Te wymagające trasy są popularne w europejskich pasmach górskich. Pierwsza Via Ferrata w Dolomitach służyła celom militarnym. Dziś, to ekscytująca forma dla wielbicieli gór.

Górskie szlaki Via Ferrata wiodą przez liczne mosty, drabiny i pionowe ściany skalne, które przemierza się za pomocą… stalowego drutu przymocowanego do skał.  Drut jest zabezpieczony za pomocą pałąków i śrub. Stopnie trudności tras oznacza się literami: A – w miarę łatwa do G – ektremalnie trudna.

Trudno wspinać się na skalną ścianę, nie myśląc o zabezpieczeniu. A co by było, gdyby powstała cyfrowa drabina biegowa poprawiająca bezpieczeństwo? 

Przykład Via Ferraty w bezpieczniejszym wydaniu

Zdigitalizowana Via Ferrata

Climb Norway wraz z technologicznymi partnerami chce stworzyć cyfrową drabinę biegową (DLS). Ma ona umożliwić korzystanie z Via Ferrat innym użytkownikom, którzy do tej pory chcieli, ale obawiali się udać się w takie miejsca. 

Via Ferrata z linami i zabezpieczeniem

Via Ferrata następnej generacji to koncepcja wspinaczki, która poprawi wrażenia i bezpieczeństwo podróżnika podczas wspinaczki, zwiększy też możliwości rozwoju sektora turystyki.

Digital Running Ladder (DLS), czyli cyfrowa drabina będzie składać się z trzech głównych elementów: infrastruktury fizycznej zapobiegającej upadkom, infrastruktury elektronicznej, służącej np. do śledzenia pozycji użytkownika i oświetlenia tras i pakietu oprogramowania umożliwiającego integrację użytkownika z obiektem.

Dzięki zaawansowanemu uczeniu maszynowemu (machine learning) powstanie mapa doświadczeń użytkownika, która pomoże ocenić jego możliwości i dopasować trasę do jego poziomu. Mapowanie trasy pozwoli też omijać miejsca, w których jest ciasno tak, aby uniknąć “korków” na wąskiej, jednoosobowej trasie.

W Norwegii znacznie wzrosło zainteresowanie tą formą sportu. W Norwegii znajduje się ok. 20 tras zwanych Via Ferrata. Najsłynniejszym obszarem wspinaczkowym w Norwegii jest Romsdal. Znajduje się tam najwyższa pionowa ściana skalna w Europie – Ściana Trolli, o wysokości ponad 1000 metrów!

Norweskie Stowarzyszenie Wspinaczkowe należy do federacji sportowych, które najbardziej rozwinęły się w ciągu ostatniej dekady. Wspinaczka na wybudowanej ściance lub ta na łonie natury cieszy się wielką popularnością nie tylko w nordyckim kraju, ale i w innych państwach, także w Polsce. 

Równolegle rozwija się rynek cyfrowych aplikacji, a Digital Running Ladder ma być odpowiedzią na zapotrzebowania bezpiecznej, wysokogórskiej turystyki. Autorzy projektu zaznaczają, że w opracowywaniu podwyższonej technologii bezpieczeństwa nie zapominają o przyrodzie i obciążeniach związanych ze zmianami klimatu.

Climb Norway uzyskała 16 milionów koron norweskich (7 122 480 zł) za opracowanie nowych technologii wspinaczkowych. Zespół sprawdził już możliwości przyszłej aplikacji na norweskich fiordach.

źródło: prosjektbanken.forskningsradet.no, climb-europe.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.