Wiadomości OZE Kopenhaga zelektryfikuje flotę wodnych autobusów 06 lipca 2018 Wiadomości OZE Kopenhaga zelektryfikuje flotę wodnych autobusów 06 lipca 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Duńskie media poinformowały, że Kopenhaga zamierza zelektryfikować flotę „promowych autobusów”, które będą bardziej przyjazne dla środowiska. Inwestycję oszacowano na kwotę 10 milionów koron (Dkr). Promy zostaną zainstalowane w porcie już w 2020 roku. Elektryczne promy zastąpią obecnie używane żółte jachty, na które bilet kosztuje tyle samo, co bilet na zwykły autobus. Jachty obsługują mieszkańców miasta i turystów na trasie wodnej łączącej m.in. Bibliotekę Królewską, kanał i ulicę Nyhavn, Operę, przystanek koło popularnej Małej Syrenki (duń. Den Lille Havfrue) oraz kopenhaską wyspę Refshaleøen. Nowe promy będą nie tylko bardziej ekologiczne, ale także bardziej estetyczne z punktu widzenia designu. Wodne autobusy dostosowano do wymagań turystów – m.in. posiadają więcej okien, z którym można podziwiać miasto. Burmistrz Kopenhagi, Frank Jensen, w komentarzu dla Politiken powiedział: „Nie spodziewamy się, żeby operacja z promowymi autobusami przyniosła większe koszty. Ale faktem jest, że na projekt przeznaczyliśmy 10 milionów koron, m.in. na instalację punktów ładowania w portach, co oznacza, że promy będą ładowane na końcowych stacjach linii”. Przedstawiciel miasta podkreślił, że elektryczne promy są kluczowe na drodze osiągnięcia celu związanego z redukcją emisji zanieczyszczeń do 2020 roku. Obecnie miasto pracuje nad projektem wprowadzenia 5 nowych, „zielonych” promów. Dzięki elektryfikacji całkowite emisje miejskiego transportu autobusowego zostaną zmniejszone o 2,5% w przypadku dwutlenku węgla, o 10% w przypadku tlenków azotu i o 66% w przypadku cząstek emitowanych w wyniku modernizacji transportu portowego. Operatorem transportu promowego w Danii jest brytyjska firma Arriva. Umowa na eksploatację promów wygasa już w styczniu 2019 roku. Brytyjski operator wygrał także kolejny przetarg na obsługę promów elektrycznych oraz odpowiada za flotę wodnych autobusów we Włoszech i Holandii. Źródło: Politiken, The Local Denmark, Mogens Hallas Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.