Polska Lekcje o klimacie pojawią się w polskich szkołach? Rzecznik Praw Obywatelskich zaapelował w tej sprawie do MEN 20 stycznia 2020 Polska Lekcje o klimacie pojawią się w polskich szkołach? Rzecznik Praw Obywatelskich zaapelował w tej sprawie do MEN 20 stycznia 2020 Przeczytaj także Fotowoltaika Ekologiczne i efektywne energetycznie budownictwo dla rodzin i miast W Mysłowicach powstaje pierwszy modułowy budynek społeczny w Polsce. Za projekt odpowiada zespół naukowców, projektantów i technologów skupionych w konsorcjum badawczo-rozwojowego DMD-M z udziałem spółki DMDmodular z podkrakowskiej Skawiny, Politechniki Krakowskiej oraz firmy Lightoffo. To szansa dla samorządów w Polsce na budowę ekologicznych i efektywnych energetycznie obiektów, które mogą powstać w zaledwie 4,5 miesiąca. Ekologia W jaki sposób dane satelitarne mogą pomóc chronić środowisko? Dzięki zdjęciom zrobionym przez satelity orbitujące wokół Ziemi, udało się znaleźć wyciek ropy naftowej w Zatoce Meksykańskiej, a innym razem ocenić straty wywołane huraganem. Do czego jeszcze można wykorzystywać dane satelitarne, aby dzięki nim chronić środowisko naturalne? Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar wystosował list do Ministra Edukacji Dariusza Piontkowskiego z prośbą „o rozważenie wprowadzenia do szkół specjalnego programu zajęć na temat zmian klimatycznych i sposobów przeciwdziałania ich skutkom”. W wystosowanym dokumencie Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę na prawa człowieka do życia, zdrowia, bezpieczeństwa oraz czystego środowiska. Są to wartości należne każdemu człowiekowi. Rzecznik podkreśla, że najważniejszą rolę w procesie edukacji odgrywają szkoły. Analiza podstawy programowej wykazała, że uczniowie na wszystkich etapach kształcenia zdobywają wiedzę z zakresu edukacji przyrodniczej – jest to jednak wiedza rozproszona i nieusystematyzowana. Właśnie dlatego warto połączyć ją w jeden wspólny przedmiot. – W wielu szkołach wdrażane są innowacje i projekty dotyczące ekologii oraz rozwijana jest odpowiedzialności uczniów za wspólne dobro. Wydaje się jednak, że rozproszenie treści po kilku przedmiotach, a także brak czasu na ich szczegółowe omówienie i praktyczne zastosowanie, nie pozwala uczniom na wystarczające zapoznanie się z tematem. Nie daje również możliwości kształcenia kompetencji, które pozwalałyby na sprostanie obecnym i przyszłym wyzwaniom – zauważa Rzecznik w liście wystosowanym do Ministra Edukacji. Rzecznik powołuje się także na Młodzieżowy Strajk Klimatyczny. Jego inicjatorami i organizatorami jest młodzież, której nie są obojętne zmiany klimatyczne i troska o środowisko. Podkreśla, że powyższa postawa wskazuje, że młodzi ludzie sami zauważają konieczność podjęcia działań mających na celu ochronę przyrody. W swoim liście Rzecznik powołuje się także na prof. Philipa Alstona, Specjalnego Sprawozdawcę ONZ ds. Praw Człowieka i Skrajnego Ubóstwa, który sformułował tezę o „apartheidzie klimatycznym” – wykluczeniu mniej zamożnych obywateli z możliwości ochrony przed skutkami zmian klimatycznych. Z pełną treścią komunikatu wystosowanego przez Rzecznika Praw Obywatelskich można zapoznać się pod adresem: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/WG%20do%20MEN%20ws%20nauki%20o%20klimacie%2C%2013.01.2019.pdf. Warto przypomnieć, że od nowego roku szkolnego zajęcia z edukacji klimatycznej będą obowiązkowym przedmiotem m.in. we Włoszechfot. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.