Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Najdłuższa w Europie linia autobusowa napędzana biopaliwem

Najdłuższa w Europie linia autobusowa napędzana biopaliwem

28 września została uruchomiona linia LN724, która łączy dwa francuskie miasta Brest i Grenoble. Łącznie to ponad 1000 kilometrów. Nie byłoby w tym nic zaskakującego, gdyby nie fakt, że jest najdłuższą regularną linią autobusową napędzaną… biopaliwem. Wszystko dzięki współpracy FlixBus i Volvo Buses.

Zmiany w transporcie

Według Europejskiej Agencji Środowiska blisko 30% całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 roku pochodziło z sektora transportu, z czego 71,7% z transportu drogowego. A zrównoważony, niskoemisyjny transport jest jednym z głównych założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Dlatego nie dziwi fakt, że coraz więcej firm szuka alternatyw w zakresie transportu i ekologicznej przyszłości mobilności. Jedną z nich jest FlixBus i jego spółka holdingowa Flix SE. Flix regularnie łączy siły z różnymi partnerami, aby pilotować rozwój nowych technologii i testować ich wydajność w swojej flocie.

Linia autobusowa napędzana biopaliwem

Najnowsza współpraca FlixBusa z Volvo Buses polega na wykorzystaniu biodiesla Oleo100, wytwarzanego w 100% z francuskiego rzepaku na trasie pomiędzy Brest i Grenoble. Codzienne kursy FlixBusa pomiędzy tymi miastami to aż 830 tys. przejechanych kilometrów rocznie i do 200 tys. litrów zużytego paliwa. Wprowadzenie nowej technologii jest znacznym zwiększeniem udziału wykorzystania biopaliwa we Francji, a efektem jej wykorzystania zmniejszenie emisyjności CO2 o 70%.

– Volvo Bus podziela naszą wizję tworzenia rozwiązań w kierunku bardziej zrównoważonego podróżowania i produkując autobusy klasy premium gwarantuje jakość, jakiej oczekują klienci FlixBusa. – mówi Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich.

Na całym świecie regularnie nawiązujemy współprace z różnymi partnerami, aby maksymalnie zmniejszyć ślad węglowy podróży FlixBusem. Obecnie Francja w tej dziedzinie jest pionierem, dzięki ambitnym partnerom, takim jak Volvo Bus, Morio i Saipol, ale mocno liczę na to, że niedługo podobne rozwiązania pojawią się także na polskim rynku – dodaje Leman.

Rozwój zrównoważonych podróży

Biogaz z francuskiego rzepaku został po raz pierwszy wprowadzony na linii Nicea – Tuluza, gdzie do floty włączono dwa pojazdy Volvo, zasilane Oleo100. Następnie w czerwcu 2022 autobusy zasilane biodieslem zaczęły operować na trasie Vannes – Paryż.

Pierwsze międzynarodowe kursy autobusami napędzanymi biogazem Flixbus uruchomił jeszcze w 2021 roku. Mowa o trasach na linii Amsterdam – Bruksela i Sztokholm – Oslo. Przy wprowadzaniu autobusów do floty, FlixBus zadbał o wybór tras, na których dostępny jest już przyjazny dla klimatu biogaz odnawialny. 

Spółka testowała już kilka rodzajów paliw alternatywnych w różnych projektach. W 2018 roku FlixBus rozpoczął pilotaż pierwszych na świecie całkowicie elektrycznych autobusów dalekobieżnych w Niemczech, Francji i USA. Pod koniec 2019 r. firma ogłosiła współpracę z niemiecką firmą technologiczną Freudenberg i plany budowy pierwszego dalekobieżnego autobusu wodorowego. Autobus kursujący między Londynem a Dortmundem jest wyposażony w panele słoneczne, dzięki którym autobus oszczędza około 7% paliwa na tej trasie, a wszystkie FlixTrainy są zasilane w 100% ekologiczną energią elektryczną.

Jak powstaje biopaliwo Oleo100?

Oleo100 całkowicie spełnia najnowsze kryteria neutralności klimatycznej poprzez przekształcanie odnawialnej biomasy w paliwo. W procesie tłoczenia rzepaku uzyskiwane są niemodyfikowane genetycznie (nie-GMO) białka roślinne, a oprócz tego – olej rzepakowy przeznaczony do spożycia przez ludzi.  Dopiero nadwyżki tej produkcji zostają wykorzystywane do celów energetycznych, dzięki czemu wdrożenie biopaliwa nie powoduje ani wylesiania, ani zmiany sposobu użytkowania gruntów.

Biodiesel Oleo100 (produkowany w całości z francuskich nasion rzepaku) redukuje emisję CO2 do 70% oraz emisję innych cząstek stałych do 80%, przy jednoczesnym zachowaniu takiej samej wydajności jak tradycyjny olej napędowy.

W porównaniu z paliwami kopalnymi biogaz jest rozwiązaniem o znacznie mniejszej emisji. Odpady rolnicze, żywnościowe, w tym resztki jedzenia z restauracji czy odpady pochodzące ze ścieków z oczyszczalni wód mogą wytwarzać wystarczające ilości energii, aby ogrzewać domy czy napędzać transport.

Więcej na ten temat przeczytasz w tekście: Energia z odpadów.

źródłó: informacja prasowa FlixBus, businessgreen.com, greenbiz.com, polskiprzemysl.com.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.