Elektromobilność Mercedes zbuduje w Polsce fabrykę aut elektrycznych. Zainwestuje miliard euro na Dolnym Śląsku 14 grudnia 2022 Elektromobilność Mercedes zbuduje w Polsce fabrykę aut elektrycznych. Zainwestuje miliard euro na Dolnym Śląsku 14 grudnia 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Elektromobilność Bezprzewodowe ładowanie elektryków we Francji i Norwegii We Francji i Norwegii zainstalowane zostaną specjalne odcinki dróg, na których elektryki będą ładowane bezprzewodowo. Czy to rozwiązanie okaże się… Mercedes-Benz Vans zbuduje w Polsce zakład produkcyjny aut elektrycznych. Fabryka powstanie w Jaworze na Dolnym Śląsku. Co wiemy o inwestycji, której planowana wartość to ponad 1 mld euro? Fabryka Mercedesa na Dolnym Śląsku Mercedes zbuduje w Polsce fabrykę lekkich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym. Niemiecka firma zawarła z polskim rządem porozumienie, na mocy którego miejscowość Jawor na Dolnym Śląsku stanie się częścią sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans Europie. W konferencji prasowej 12 grudnia 2022 roku wziął udział m.in. premier Mateusz Morawiecki i marszałek Sejmu Elżbieta Witek. W Jaworze istnieje już fabryka silników i baterii elektrycznych. W przyszłości będą tu produkowane duże samochody dostawcze (model zamknięty) oparte na architekturze VAN.EA. Planowana inwestycja o wartości ponad 1 mld euro zwiększy zatrudnienie w regionie i jest kolejnym krokiem na drodze do elektryfikacji floty dostawczej Mercedesa. – Naszą ambicją jest oferowanie najbardziej pożądanych samochodów dostawczych i usług około sprzedażowych. Aby ten cel osiągnąć, musimy być wysoce innowacyjni i konkurencyjni we wszystkich obszarach, a jednocześnie zabezpieczyć nasz biznes w dłuższej perspektywie. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest tu reorganizacja naszej europejskiej sieci produkcji – mówi Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans. Mercedes zainwestuje ponad 1 mld euro w latach 2023-2027 w ramach uzgodnionego planu inwestycyjnego na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest Park”. W przyszłości ma tu znaleźć zatrudnienie ok. 2500 osób. Silniki produkowane są w Jaworze od 2019 roku, a baterie do samochodów elektrycznych Mercedes-Benz od 2020 roku. Co jeszcze wiemy o nowej inwestycji Mercedesa na Dolnym Śląsku? Inwestycje w przyszłość transportu Nowy zakład w Jaworze na Dolnym Śląsku stanie się ważną częścią sieci fabryk, której inne ośrodki znajdują się w Niemczech (Düsseldorf i Ludwigsfelde) oraz w Hiszpanii (Vitoria). Mapa sieci fabryk Mercedesa w Europie. źródło: Mercedes – Decyzja o wyborze Jawora to kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności. Ponadto musimy dostosować nie tylko nasze produkty, ale także cały łańcuch wartości – od zakupów przez produkcję i logistykę po sprzedaż – do wymogów przyszłości. Dlatego inwestujemy w całkowicie elektryczną platformę VAN.EA, a tym samym w transformację, mającą nam zapewnić pozycję lidera na rynku aut elektrycznych. Tym samym zabezpieczamy też długoterminowe perspektywy istniejących zakładów Mercedesa w Europie – dodaje Mathias Geisen. We wspólnym oświadczeniu strony zobowiązały się do dalszego rozwoju terenu przyszłej inwestycji. Istniejący zakład w Jaworze był od początku zaprojektowany jako fabryka neutralna pod względem emisji CO2, dzięki czemu odgrywa ważną rolę w strategii realizacji celów zrównoważonego rozwoju Mercedes-Benz Group AG. Zobacz też: Niemcy zainwestują miliard złotych w polską fabrykę pomp ciepła Platforma VAN.EA stanowi podstawę dla wszystkich elektrycznych aut dostawczych w segmencie średnim i dużym, które będą wprowadzane na rynek od 2025 roku. Decyzja o lokalizacji produkcji elektrycznych aut dostawczych i budowa fabryki zależą jeszcze od spełnienia różnych warunków ramowych, w tym przyznania pomocy publicznej. – W globalnej sieci produkcyjnej konsekwentnie realizujemy strategię Mercedes-Benz w kierunku „electric only”. Zakład w Jaworze odgrywa w tym już dziś ważną rolę – a będzie odgrywał jeszcze większą, wzmocniony produkcją elektrycznych samochodów dostawczych. Jestem pewien, że doświadczony i kompetentny zespół w Jaworze odniesie sukces także w produkcji pojazdów w pełni elektrycznych. Jestem bardzo zadowolony z tej wspólnej decyzji – Mercedesa i polskiego rządu, dzięki której jest szansa stworzenia i wykorzystania istotnych synergii w przyszłości – powiedział Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. produkcji i zarządzania łańcuchem dostaw. Inwestycja Mercedesa jest jednym z kilku podobnych projektów ogłoszonych w ostatnim czasie. Jakie jeszcze zakłady produkcyjne z sektora elektromobilności powstaną w Polsce? Coraz więcej fabryk Chociaż fabryki aut elektrycznych wciąż jeszcze należą w naszym kraju do rzadkości, w Polsce ulokowana jest już produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest Park” oprócz fabryki Mercedesa planowane jest m.in. utworzenie koreańskiego zakładu produkującego komponenty baterii aut elektrycznych. W Polsce powstanie fabryka komponentów baterii aut elektrycznych. Mamy już 30% rynku w Europie W Polsce od lat działa już także największa fabryka baterii do aut elektrycznych na świecie. Zakład zostanie rozbudowany, aby dostarczać na rynek ponad milion akumulatorów rocznie. W Polsce działa największa fabryka baterii do aut elektrycznych na świecie To nie koniec koreańskich inwestycji w elektromobilność w Polsce.Gdzie trafiać będą zużyte i wadliwe baterie koreańskich producentów działających w Polsce? Do koreańskiego zakładu zlokalizowanego na Dolnym Śląsku. Koreańczycy zbudowali w Polsce zakład recyklingu baterii. Rocznie przetworzy 7 tysięcy ton odpadów źródło: Mercedes, zdj. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.