Elektromobilność Miedź kluczem do rozwoju elektromobilności – czy świat ma wystarczające zasoby? 16 września 2021 Elektromobilność Miedź kluczem do rozwoju elektromobilności – czy świat ma wystarczające zasoby? 16 września 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Elektromobilność Bezprzewodowe ładowanie elektryków we Francji i Norwegii We Francji i Norwegii zainstalowane zostaną specjalne odcinki dróg, na których elektryki będą ładowane bezprzewodowo. Czy to rozwiązanie okaże się… Elektryfikacja europejskiej floty pojazdów nie może się odbyć bez wystarczających zasobów miedzi. Produkcja pojazdów napędzanych zieloną energią wymaga nawet cztery razy więcej tego surowca niż produkcja samochodów spalinowych. Wraz z ogłoszeniem założeń Fitfor55 odnośnie redukcji emisji CO2, zapotrzebowanie na miedź ogromnie wzrosło. Spis treści Światowe zapotrzebowanie na miedźPolska napędem elektryfikacji EuropyCzy świat ma wystarczające zasoby? Recykling akumulatorów pojazdów elektrycznych – odzyskiwanie miedzi Światowe zapotrzebowanie na miedź Europejski Instytut Miedzi określił elektromobilność jako rynek o największym zapotrzebowaniu na miedź. Pojazdy elektryczne będą potrzebowały 60 kg więcej miedzi niż pojazdy spalinowe, z czego 40 kg znajduje się w samym akumulatorze. Według ekspertów instytutu światowe zapotrzebowanie na miedź wzrośnie o 1,7 mln ton do 2027 roku. Szacowane zapotrzebowanie na miedź w 2035 roku będzie wynosiło około 250 000 ton rocznie, aby zasilić europejski system pojazdów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Obecnie roczne zapotrzebowanie w UE jest na poziomie 7% tej liczby. Polska napędem elektryfikacji Europy Polska jest na 5 miejscu na świecie wśród państw posiadających największe zasoby miedzi. W ciągu ostatnich 50 lat w Polsce wyprodukowano 18 mln ton tego surowca. Fot: zestawienie państw o największych zasobach bilansowych miedzi/ źródło: opracowanie własne Największą kopalnią rudy miedzi w Europie oraz jedną z największych kopalni głębinowych tej rudy na świecie jest zlokalizowana na Dolnym Śląsku Kopalnia Rudna. Fot: Kopalnia Rudna/ źródło: kghm.com Jak podaje KGHM Polska Miedź SA, zasoby przemysłowe czterech złóż użytkowanych przez kopalnię Rudna wynoszą 432 mln ton rudy miedzi i srebra, a średnia zawartość miedzi to 1,95%. W trosce o ekologie, spółka zajmuje się obecnie budową zeroemisyjnej kopalni w Bytomiu Odrzańskim. Więcej o tym projekcie można przeczytać w naszym artykule. Czy świat ma wystarczające zasoby? Biorąc pod uwagę łączne światowe zasoby miedzi, zarówno odkryte złoża, jak i nieodkryte wraz z rezerwami, nie musimy się martwić rosnącym zapotrzebowaniem na ten surowiec. Fot: mapa państw o największych zasobach miedzi na świecie/ źródło: pgi.gov.pl Jak podaje US Geological Suvery (USGS) w raporcie „Mineral Commodity Summaries 2021” opublikowanym w styczniu 2021 roku, od 2015 roku zidentyfikowano 2,1 miliarda ton światowych zasobów miedzi, co daje łącznieaż 2,8 miliarda ton odkrytej miedzi. Ilość ta zmieściłaby się w się to w sześcianie o boku 680 metrów. Szacuje się również, że nieodkryte zasoby zawierają około 3,5 miliarda ton, co oznaczałoby, że na Ziemi jest około 6,3 miliarda ton miedzi. Zmieściłoby się to w sześcianie o boku około 890 metrów. Fot: World Mine and Refinery Production and Reserves/ źródło: Mineral Commodity Summaries 2021 Ze zidentyfikowanej miedzi, która nie została jeszcze wydobyta z ziemi, około 65% znajduje się w zaledwie pięciu krajach na Ziemi – Chile, Australii, Peru, Meksyku i Stanach Zjednoczonych. Dodatkowo miedź jest surowcem, który świetnie nadaje się do recyklingu. W 2020 roku w Stanach Zjednoczonych odzyskano aż 150 000 ton z pokonsumpcyjnego złomu. Stanowiło to około 38% podaży miedzi w USA. Recykling akumulatorów pojazdów elektrycznych – odzyskiwanie miedzi Akumulatory pochodzące z pojazdów elektrycznych zawierają aż 1-15% miedzi, więc warto w najbliższych latach rozwijać sektor odzysku tego surowca. Zgodnie z obecnie funkcjonującymi przepisami 50% akumulatora oraz 85% samochodu musi być poddane recyklingowi. Jest to więc spory impuls do ulepszania przeznaczonej do tego technologii. Niestety obecne rozwiązanie odzysku tego surowca nie jest w pełni opracowane. Wynika to głównie z braku akumulatorów z pojazdów elektrycznych, a to z kolei łączy się z tym, że rynek jest relatywnie nowy. Jednakże w najbliższej przyszłości możemy spodziewać się rozwoju tego przemysłu, nastąpi spore zapotrzebowanie na inwestycje w sprzęt i zakłady recyklingu. Producenci samochodów, zakłady recyklingu i decydenci kształcący politykę powinni współpracować w celu opracowania dobrego modelu biznesowego. Europejski Instytut Miedzi opracował plan strategiczny związany z odzyskiem miedzi z akumulatorów pojazdów elektrycznych. Według założeń Instytutu recykling akumulatorów jest skomplikowany, ale możliwy do realizacji przy obecnie używanej technologii. Fot: Europejski Plan Strategiczny/ źródło: opracowanie własne źródło: pubs.usgs.gov, copperalliance.pl, kghm.com, pgi.gov.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.