Elektromobilność Na Politechnice Lubelskiej budują bezzałogowy statek powietrzny nowej generacji 12 września 2019 Elektromobilność Na Politechnice Lubelskiej budują bezzałogowy statek powietrzny nowej generacji 12 września 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany SafeGyro – bezzałogowy statek powietrzny budowany na Politechnice Lubelskiej, ma łączyć w sobie zalety wiatrakowców i wielowirnikowców. Statek będzie zasilany napędem elektrycznym. Hybrydowa maszyna ma różne opcje lądowania, co zwiększy spektrum jej potencjalnych zastosowań. Prace potrwają trzy lata. SafeGyro ma być połączeniem wiatrakowca i wielowirnikowca. Z pierwszego typu maszyny wykorzysta lekką, prostą konstrukcję i niskie koszty eksploatacji, z drugiej możliwość pionowego startu i lądowania. Jakie jeszcze zalety będzie posiadała? Charakterystyka i potencjalne zastosowania SafeGyro Bezzałogowy statek powietrzny będzie posiadał klasyczny układ napędowy wiatrakowca wspomagany silnikami elektrycznymi. Zostanie wyposażony w śmigła z regulowanym wektorem siły ciągu. Będzie mógł lądować jak wiatrakowiec (bez dodatkowych wirników) lub jak wirnikowiec (pionowo). Według naukowców z Politechniki Lubelskiej niezależne układy napędowe i różne sposoby lądowania dadzą przewagę – poprawione bezpieczeństwo – w porównaniu z konkurencyjnymi pojazdami latającymi. – Jego atutem będzie również stosunkowo niska cena w porównaniu do bezzałogowego śmigłowca o zbliżonej masie startowej – stwierdził kierownik projektu dr inż. Zbigniew Czyż z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej. Zmniejszony poziom hałasu (silnik elektryczny zamiast spalinowego) może sprawić, że technologią zainteresuje się wojsko. Ponadto SafeGyro może być wykorzystywany przez służby mundurowe do celów obserwacyjno-zwiadowczych, posłuży do monitorowania stanu dróg i innych obiektów, będzie nadawał się do przewożenia niewielkich ładunków (sprzętu medycznego). Prace nad projektem potrwają trzy lata. Szacowany koszt to prawie 1,5 mln zł. Środki zostały przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Lider X. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.