Wiadomości OZE Nadchodzi długo oczekiwany przełom w pracach nad stworzeniem elektrycznego samolotu? 27 czerwca 2018 Wiadomości OZE Nadchodzi długo oczekiwany przełom w pracach nad stworzeniem elektrycznego samolotu? 27 czerwca 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Badania i prace nad stworzeniem elektrycznego samolotu wciąż trwają. Prowadzi je m.in. Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA), która od trzech lat opracowuje samolot X-57. Koncepcja samolotu X-57 polega na wykorzystywaniu rozproszonego napędu elektrycznego złożonego z dwunastu małych silników elektrycznych rozłożonych na przedniej krawędzi każdego ze skrzydeł. Silniki wymuszają przepływ powietrza bezpośrednio na powierzchniach skrzydeł, zwiększając siłę nośną. Koncepcja została zaprojektowana w celu znacznego zwiększenia wydajności samolotu poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na energię wymaganą do wygenerowania wystarczającej siły nośnej i siły ciągu. NASA potwierdziła skuteczność rozproszonego napędu elektrycznego z pierwszą wersją makiety samolotu X-57 Mod I, która w rzeczywistości była jedynie testowym skrzydłem zamontowanym na półciężarówce. Po udowodnieniu, że koncepcja działa, skoncentrowano się na testach akumulatorów. Ich pierwsza negatywnie zakończona próba wykorzystywała gotowe akumulatory litowo-jonowe. Po tym niepowodzeniu zdecydowano się na stworzenie niestandardowych akumulatorów do makiety X-57, współpracując z firmą Electric Power Systems. Baterie te z powodzeniem przeszły testy termiczne, które odbyły się w grudniu 2017 roku, i obecnie są testowane w modelu X-57 Mod II. Kierownik techniczny projektu techniczny – Nick Borer potwierdził, że: „Akumulatory zostały przetestowane i dostarczone do montażu w samolocie, a testy akceptacyjne silników są w toku. Jak przy okazji każdego nowego programu z użyciem testowanego sprzętu, mamy pewne opóźnienia. W tym momencie możemy potwierdzić, że Mod II nie wzbije się w powietrze do roku 2019. Pracujemy ciężko, aby termin uległ skróceniu. Wiadomo, że Mod II nie będzie miał jeszcze rozproszonego napędu. Będzie to raczej nadal system podwójnego silnika zintegrowanego z akumulatorami Electric Power Systems”. Po udanych testach Modelu II kolejnym krokiem będzie montaż cieńszych kompozytowych skrzydeł, aby stworzyć i przetestować Mod III. Dopiero Model IV sprawdzi rozproszony elektryczny układ napędowy, który ma być unikalny dla X-57. Prace, które NASA wykonuje na X-57, będą prawdopodobnie miały duży wpływ na przemysł lotniczy, ponieważ rozproszony napęd elektryczny może zmniejszyć zapotrzebowanie na energię samolotu nawet pięciokrotnie. Przełoży się to na mniejszą liczbę akumulatorów, lżejszą masę łączną samolotu oraz dłuższe czasy i zakresy lotów — wszystko, czego obecnie potrzebuje branża lotnictwa elektrycznego. Źródło: Electrek Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.