Energia wiatrowa Największy statek transportowy z żaglami nowej generacji zredukuje emisje o 90% i pomoże wielorybom 09 grudnia 2021 Energia wiatrowa Największy statek transportowy z żaglami nowej generacji zredukuje emisje o 90% i pomoże wielorybom 09 grudnia 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Ekologia Czym jest budynek zeroemisyjny? Charakterystyka i przykłady Zeroemisyjny budynek cechuje się zerowym zużyciem energii netto. Oznacza to, że całkowita ilość zużywanej przez niego energii w skali roku równa się ilości energii odnawialnej wytworzonej w danym miejscu. Jakie rozwiązania stosowane są w zeroemisyjnych budynkach? Artykuł sponsorowany Czy era statków napędzanych paliwami kopalnymi przeminęła z wiatrem? Szwedzi twierdzą, że tak. Już w 2025 roku na wody Bałtyk wypłynie Oceanbird – statek z żaglami nowej generacji. Jest to sytuacja win-win, ponieważ na bezgłośnej technologii skorzystają także zwierzęta morskie, w tym wieloryby. Oceanbird z żaglami nowej generacji Czy wiatr zmian kieruje nas w stronę rozwiązań znanych od tysięcy lat? Trochę tak, jednak żagle nowej generacji Oceanbird mają więcej wspólnego ze skrzydłami samolotu niż z tym, co znamy z tradycyjnych statków. Teleskopowe żagle Oceanbird, źródło: theoceanbird.com Kluczem do opracowywania tej koncepcji jest aerodynamika. Główna siła napędzająca statek, jak w dawnych czasach, pochodzi z wiatru. Tym razem jednak żagle wysuwane są automatycznie. Chowają się w zależności od sytuacji, takich jak przejazd pod mostem lub silny wiatr.Unikalna koncepcja żagli sprawia, że Oceanbird nie przypomina żadnego innego statku towarowego. Sztywna, stalowa, teleskopowa konstrukcja o wysokości 80 metrów może obniżyć się w każdej chwili do 20 metrów. Wszystkie 5 żagli będzie mogło obracać się o 360 stopni. Statek ma mieć 200 metrów długości i 40 szerokości. Zobacz, jak prezentuje się Oceanbird: Żagle nowej generacji dzięki odejściu od spalania paliw kopalnych, a także specjalnie zaprojektowany kadłub mają ograniczyć emisję ze statku o 90%. Nawet jednostki, które nie wykorzystają koncepcji w pełni, mogą znacznie zmniejszyć swoją redukcję.Pierwszy taki statek transportowy, jak twierdzą twórcym wpłynie na Bałtyk już 2025 roku. Może służyć m.in. jako autotransporter, który pomieści około 7000 samochodów. Płynąc ze średnią prędkością 10 węzłów (18.5 km/h), pokonanie Atlantyku zajmie mu 12 zamiast 8 dni, w przypadku standardowych statków zasilanych paliwami kopalnymi. Oceanbird – jedyny taki statek na świecie, źródło: theoceanbird.com Znaczne ograniczenie prędkości wiąże się z jedną z największych zalet tego nowego rodzaju jednostki – porusza się zupełnie bezgłośnie. To duża zmiana dla środowiska zwierząt morskich. Oceanbird może pomóc uratować wieloryby Oceany stały się głośnym miejscem. Ssaki morskie polegają na słuchu w nawigacji, rozmnażaniu i znajdowaniu pożywienia. Komunikacja wielorybów jest zagłuszana przez hałas statków, przez co mają trudności z przystosowaniem się do tego środowiska. – Oceanbird to ogromny krok naprzód w ochronie zdrowia ssaków morskich. Ten statek będzie znacznie cichszy w wodzie, ponieważ większość dźwięków generowanych przez jednostki to nie generatory czy silniki, ale praca śmigła – mówi dr Iain Kerr, dyrektor generalny organizacji Ocean Alliance zajmującej się badaniami ssaków morskich. Rewolucja w transporcie morskim trwa. Jednym z nowych pomysłów na paliwo przyszłości jest… amoniak. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz artykuł: Pierwszy na świecie statek na amoniak już w przyszłym roku. Zielona rewolucja w transporcie? źródło: theoceanbird.com, walleniusmarine.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.