Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Naklejki na panelach fotowoltaicznych. „Straty wydajności zrekompensują dochody z reklam”

Naklejki na panelach fotowoltaicznych. „Straty wydajności zrekompensują dochody z reklam”

Naklejki na panelach fotowoltaicznych. „Straty wydajności zrekompensują dochody z reklam”

Włoski startup stworzył naklejki, które można wykorzystać do pokrycia paneli słonecznych. Dobry pomysł na wykorzystanie przestrzeni czy kolejna metoda na zaśmiecanie przestrzeni publicznej?

Naklejki na panelach fotowoltaicznych

Przykrycia zostały stworzone z myślą o możliwości nadrukowania na nich dowolnej grafiki w wysokiej rozdzielczości. Tworzywo termoplastyczne, z których się składają, to w zasadzie folia samoprzylepna dopasowana do zastosowań zewnętrznych. Co ważne, reklama może zostać w pełni poddana recyklingowi. 

Włoski startup Sunspeker, aby wejść na rynek ze swoim produktem, uzyskał finansowanie w wysokości 115 000 EUR od włoskiego państwowego banku inwestycyjnego Cassa Depositi e Prestiti.

Nasz nowy produkt ma na celu stworzenie wszechstronnego cyfrowego ekranu zasilanego fotowoltaiką. Z naklejką Sunspeker każdy panel słoneczny potencjalnie staje się powierzchnią reklamową powiedział w wywiadzie dla PV Magazine dyrektor generalny Fabrizio Chiara. 

Pomysł na pewno znajdzie szerokie grono odbiorców, którzy będą w stanie poświęcić część wydajności swoich paneli dla możliwości umieszczenia na nich reklamy. Firma twierdzi, że ich naklejki przepuszczają światło słoneczne i umożliwiają pracę modułów. W jakim stopniu przykryta instalacja PV traci na swojej wydajności i czy jest to opłacalne?

Dochody z reklam zamiast pełni wydajności

Sunspeker twierdzi, że moduły pokryte folią samoprzylepną zachowują od 80% do 90% swojej wydajności. Rekompensatą za gorszą pracę paneli mają być działania marketingowe.

Utratę wydajności energetycznej można zrekompensować zyskami wynikającymi z kampanii reklamowych. Reklamy tego rodzaju mogą być również sprzedawane po wyższej cenie, biorąc pod uwagę trwałość billboardówpowiedział Chiara w wypowiedzi dla PV Magazine

Sunspeker twierdzi, że opatentowany przez firmę proces pozwala na zachowanie wysokiego współczynnika przezroczystości. Jednak wydajność zależy od konkretnego nadruku, który pokryje panele. W zależności od wybranego wzoru, który musi zostać dopasowany do otoczenia pod względem estetyki, efektywność energetyczna może zostać zmniejszona do 80% początkowej wydajności. 

Firma po raz pierwszy pokazała ostatnio swój produkt w praktyce, wciąż w fazie pilotażu.

W regionie Veneto, pod koniec listopada, we współpracy z Energy Saving, firmą energetyczną z siedzibą w Treviso, która wierzyła w misję i technologię Sunspeker, zainstalowaliśmy pierwszy pilotażowy projekt dachu słonecznego z teksturą „dachówki” – powiedział PV Magazine Fabrizio Chiara

Jakie potencjalne zalety i wady ma to rozwiązanie? Korzyści finansowe z dodatkowej powierzchni reklamowej są na pewno kuszące. To, czy folia z nadrukiem prezentuje się korzystniej od paneli, pozostaje kwestią gustu. Najbardziej niepokojące jest jednak ryzyko wzrostu liczby reklam na dachach budynków jednorodzinnych. Każda powierzchnia może potencjalnie stać się przestrzenią reklamową, a widok upstrzonych różnokolorowymi banerami domów nie należy do przyjemnych. W przypadku upowszechnienia się pomysłu Sunspeker nie obejdzie się bez bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących reklam, m.in. takich jak te obowiązujące w Krakowie.

Sunspeker ma teraz nadzieję na zebranie kolejnych 450 tys. euro w nowych rundach finansowania. Technologia włoskiego startupu wciąż wymaga jeszcze dopracowania. Twórcy twierdzą, że ich projekt znajduje się na szóstej pozycji w dziewięciostopniowej skali gotowości technologicznej. 9 punktów oznacza pełną gotowość wprowadzenia produktu do komercyjnego zastosowania. 

Włoski pomysł ma potencjał, istnieją jednak także inne nietypowe metody na wkomponowanie fotowoltaiki w otoczenie.

Nietypowe pomysły na fotowoltaikę

Fotowoltaika na torach kolejowych to pomysł szwajcarskiego start-upu Sun-Ways. Czy taki pomysł na zagospodarowanie paneli słonecznych ma sens?

Istnieją różne opcje wdrożenia fotowoltaiki zintegrowanej z trasą kolejową oraz innymi ciągami komunikacyjnymi. Ogniwa mogą znajdować się na przykład na ekranach akustycznych. Pierwsza tego typu instalacja powstała w Polsce w lipcu 2022 roku. 

źródło: sunspeker.com, PV Magazine, zdj. główne: facebook.com/Sunspeker

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.