Wiadomości OZE Naukowcy stworzyli wydajne ogniwa paliwowe zasilane węglem 02 lutego 2018 Wiadomości OZE Naukowcy stworzyli wydajne ogniwa paliwowe zasilane węglem 02 lutego 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Badacze z Idaho National Laboratory (INL) w Stanach Zjednoczonych stworzyli nowoczesne ogniwo paliwowe, które pozwala na generację czystej energii elektrycznej z węgla. Jak mówi przedstawiciel INL, Dong Ding najnowsza węglowa komórka paliwowa DCFC działa przy niższych temperaturach niż poprzednie prototypy i może pozwolić na zrewolucjonizowanie systemów wychwytu węgla z atmosfery. Ogniwa paliwowe, zwłaszcza te zasilane wodorem, od dłuższego czasu wzbudzają zainteresowanie. Komórki DCFC mają nad nimi tę zaletę, że mogą korzystać z obecnego już w przemyśle paliwa – węgla, odpadów organicznych i biomasy. „Można pominąć cały energochłonny krok związany z wytwarzaniem wodoru”, wyjaśnia Ding. Dotychczasowo wykorzystanie tego rodzaju komórek paliwowych było utrudnione. Do działania potrzebowały one bardzo wysokich temperatur, co powodowało, że ich konstrukcja wymagała drogich materiałów. Nowy prototyp z INL działa w niższej temperaturze, dając nadzieje na zastosowanie DCFC w praktyce. Badacze, aby stworzyć komórkę węglową pracującą w niższej temperaturze, wykorzystali nowatorski elektrolit z domieszką tlenku ceru i węglanów. Są to materiały o dużej przewodności, które doskonale sprawdzają się obecnie w wodorowych ogniwach paliwowych. Aby zwiększyć wydajność komórki, badacze zmaksymalizowali powierzchnię anody, wytwarzając ją w procesie trójwymiarowego tkania ceramiki. Dzięki temu stosunek powierzchni do objętości tego materiału jest bardzo wysoki, co przekłada się na zwiększenie pola powierzchni kontaktu elektrolitu z anodą i podnosi wydajność pracy ogniwa. Komórka zasilana jest specjalnym paliwem – węglem rozpuszczonym w roztopionych węglanach, co znacznie ułatwia rozprowadzanie go po komórce. „W temperaturze pracy komórki mieszanka ta jest niemalże w pełni płynna, dzięki czemu łatwo wpływać może w interfejs pomiędzy elektrodami”, tłumaczy Ding. Komórki paliwowe DCFC produkują jedynie dwutlenek węgla, więc są znacznie czystsze od innych węglowych źródeł energii elektrycznej. Dodatkowo, dzięki przewidywalnemu składowi gazów wyjściowych, łatwo da się je integrować z systemami wychwytu węgla z gazów wylotowych – podobnymi do tych, jakie stosuje się w typowych elektrowniach węglowych. Dzięki wszystkim swoim zaletom komórki nowego rodzaju mogą ułatwić przejście energetyki do w pełni bezwęglowych technologii, co powinno zatrzymać zmiany klimatyczne na ziemi. DCFC mogą dać szansę na wykorzystanie węgla jako paliwa, ale w nowej, czystszej odsłonie. Źródła: phys.org, Idaho National Laboratory Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.