Wiadomości OZE Niższe koszty akumulatorów dzięki Tesli 30 września 2015 Wiadomości OZE Niższe koszty akumulatorów dzięki Tesli 30 września 2015 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Producent samochodów elektrycznych, firma Tesla, planuje obniżyć koszty akumulatorów zasilających swoje pojazdy o 70 proc., do poziomu 38 dolarów za kilowatogodzinę. Jak opisuje analityk firmy, Jefferies Dan Dolev, nowa Gigafabryka, przy swojej szczytowej wydajności będzie w stanie produkować tak tanie ogniwa. Będzie to możliwe dzięki ogromnej skali przedsięwzięcia, optymalizacji łańcucha dostaw, ale także dzięki poprawieniu samej technologii ogniw i innym czynnikom. Wspomniana analiza jest częścią większego dokumentu, mającego za zadanie przedstawienie wyceny firmy, według której cena jednej aukcji firmy Tesla powinna się zwiększyć do 365 dolarów, w dużej mierze właśnie dzięki ogromnemu biznesowi produkcji akumulatorów. Już w 2016 roku ma ruszyć nowa Gigafabryka Tesli, jak przewiduje firma, redukcja kosztów wytwarzania, dzięki budowie nowej fabryki, miała wynieść około 30 proc. Jednak, jak się teraz okazuje, była to bardzo ostrożna prognoza, gdyż oszczędności mogą być o wiele większe. Analityk Dan Dolev swoje wnioski opiera na założeniu, że aktualnie akumulator do Modelu S Tesli kosztuje około 250 USD/kWh, a firma jest w stanie zmniejszyć ten koszt do 88 USD/kWh w pojeździe, a nawet do ok. 38 USD/kWh za sam akumulator. Redukcja kosztów ogniw paliwowych może być przyczyną niedługiego pojawienia się na rynku motoryzacji niedrogiego auta elektrycznego o zasięgu nawet 450 km. Portal odnawialnezrodlaenergii.pl dodatkowo przedstawia cytat z analizy Dana Doleva, poświęconej cenie i technologii ogniw, jakie produkuje Tesla: – Wierzymy, że Tesla, wykorzystując wydajniejszą katodę kobaltowo-aluminiową (NCA) w połączeniu anodą opartą o krzem i syntetyczny grafen jest w stanie produkować ogniwa o pojemności od dwóch do sześciu razy większej niż aktualne ogniwa litowo-jonowe wykorzystujące grafitowe anody. Kolejnym elementem, mającym obniżyć cenę ogniw, jest wykorzystanie opartych na wodzie elektrolitów. (…) Nasza analiza pokazuje potencjalną ścieżkę to ograniczenia kosztów produkcji ogniw o 30 proc. do około 88 USD/kWh poprzez wykorzystanie jeszcze wydajniejszych katod opartych o wzbogacane litem mieszaniny niklu, kobaltu i manganu. Dodatkowo ścieżka ta zakłada wykorzystanie większej ilości krzemu w anodzie z syntetycznego grafenu i zamianę klasycznego elektrolitu na żel jonowy, co wyeliminuję potrzebę wykorzystywania separatora. Gigafabryka, która powinna rozpocząć produkcję na początku 2016 roku, pozwoli znacznie zmniejszyć koszty pakowania ogniw w akumulatory o 70 proc., z uwag na skalę jej produkcji, zwiększoną automatyzację i optymalizację procesu technolgicznego i łańcucha dostaw. Finalna cena powinna zostać zmniejszona do 38 USD/kWh. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.