Wiadomości OZE Nowa technologia ogrzewania samochodowego bez zwiększania emisji 20 sierpnia 2018 Wiadomości OZE Nowa technologia ogrzewania samochodowego bez zwiększania emisji 20 sierpnia 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Firma Zemission opracowała zeroemisyjny, katalityczny palnik do systemów ogrzewania w samochodach elektrycznych lub hybrydowych. Ma on umożliwić także zwiększenie zasięgu tych pojazdów i pomóc w ich popularyzacji. Do ogrzewania samochodów spalinowych wykorzystywane jest ciepło odpadowe z silnika. W przypadku pojazdów elektrycznych nie występuje takie źródło ciepła lub jest niewystarczające do ogrzania pasażerów. Jest to tym bardziej problematyczne, że niskie temperatury negatywnie oddziałują na samochód elektryczny – w temperaturze siedmiu stopni poniżej zera zasięg samochodu zmniejszyć się może nawet o 60%. Do roku 2020, jak się szacuje, powstać ma około trzech milionów samochodów hybrydowych, a do 2025 aż 9-10 milionów. Zwiększająca się sprzedaż elektryków i hybryd sprawia, że coraz częściej samochody te potrzebują grzejników – albo wykorzystujących paliwo, albo zasilanych elektrycznie. Te pierwsze często nie spełniają norm emisji, a z kolei te drugie zmniejszają zasięg, zużywając prąd z akumulatorów. W ramach europejskiego programu z-BURN, realizowanego ze środków Horyzontu 2020, inżynierowie starają się znaleźć nowe rozwiązanie ogrzewania w autach elektrycznych. Szwedzka firma Zemission opracowała nowoczesny grzejnik katalityczny, który daje czyste ciepło, bez płomienia czy emisji. „Stworzyliśmy, przetestowaliśmy i opatentowaliśmy proste i ciche urządzenie, które może być zasilane każdym ciekłym biopaliwem; wykazuje ono doskonałą wydajność i zerową emisję”, twierdzi CEO firmy i kierownik projektu, Anders Vestin. Czyste rozwiązanie Spalanie katalityczne to reakcja utleniania wodorowęglanów z paliwa w obecności katalizatora. Nie ma tutaj żadnego płomienia, a temperatura jest niska, więc nie formują się m.in. żadne tlenki azotu. „Nasza technologia fundamentalnie różni się od normalnego spalania. Urządzenie może pracować bardzo długo, jest wytrzymałe, niezawodne i bardzo kompaktowe”, wskazuje Vestin. Palnik wykorzystywany może być w autonomicznych ogrzewaczach, by nie zwiększać emisji oraz nie zużywać energii z akumulatorów pojazdu. „z-BURN oferuje pasażerom ogromny komfort użytkowania, a także pomaga pokonać ograniczenia zasięgu wynikające z pracy auta w zimnym klimacie”, mówi Vestin. „W komercyjnych pojazdach z-BURN może sprawdzić się w wielu miejscach: jako ogrzewacz kabiny, baterii itd.”, dodaje CEO Zemission. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.