Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Nowa technologia ogrzewania samochodowego bez zwiększania emisji

Nowa technologia ogrzewania samochodowego bez zwiększania emisji

Firma Zemission opracowała zeroemisyjny, katalityczny palnik do systemów ogrzewania w samochodach elektrycznych lub hybrydowych. Ma on umożliwić także zwiększenie zasięgu tych pojazdów i pomóc w ich popularyzacji.

Do ogrzewania samochodów spalinowych wykorzystywane jest ciepło odpadowe z silnika. W przypadku pojazdów elektrycznych nie występuje takie źródło ciepła lub jest niewystarczające do ogrzania pasażerów. Jest to tym bardziej problematyczne, że niskie temperatury negatywnie oddziałują na samochód elektryczny – w temperaturze siedmiu stopni poniżej zera zasięg samochodu zmniejszyć się może nawet o 60%.

Do roku 2020, jak się szacuje, powstać ma około trzech milionów samochodów hybrydowych, a do 2025 aż 9-10 milionów. Zwiększająca się sprzedaż elektryków i hybryd sprawia, że coraz częściej samochody te potrzebują grzejników – albo wykorzystujących paliwo, albo zasilanych elektrycznie. Te pierwsze często nie spełniają norm emisji, a z kolei te drugie zmniejszają zasięg, zużywając prąd z akumulatorów.

W ramach europejskiego programu z-BURN, realizowanego ze środków Horyzontu 2020, inżynierowie starają się znaleźć nowe rozwiązanie ogrzewania w autach elektrycznych. Szwedzka firma Zemission opracowała nowoczesny grzejnik katalityczny, który daje czyste ciepło, bez płomienia czy emisji. „Stworzyliśmy, przetestowaliśmy i opatentowaliśmy proste i ciche urządzenie, które może być zasilane każdym ciekłym biopaliwem; wykazuje ono doskonałą wydajność i zerową emisję”, twierdzi CEO firmy i kierownik projektu, Anders Vestin.

Czyste rozwiązanie

Spalanie katalityczne to reakcja utleniania wodorowęglanów z paliwa w obecności katalizatora. Nie ma tutaj żadnego płomienia, a temperatura jest niska, więc nie formują się m.in. żadne tlenki azotu. „Nasza technologia fundamentalnie różni się od normalnego spalania. Urządzenie może pracować bardzo długo, jest wytrzymałe, niezawodne i bardzo kompaktowe”, wskazuje Vestin.

Palnik wykorzystywany może być w autonomicznych ogrzewaczach, by nie zwiększać emisji oraz nie zużywać energii z akumulatorów pojazdu. „z-BURN oferuje pasażerom ogromny komfort użytkowania, a także pomaga pokonać ograniczenia zasięgu wynikające z pracy auta w zimnym klimacie”, mówi Vestin.

„W komercyjnych pojazdach z-BURN może sprawdzić się w wielu miejscach: jako ogrzewacz kabiny, baterii itd.”, dodaje CEO Zemission.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.