Wiadomości OZE Nowoczesne technologie pozwalają oszczędzić kierowcom do 6,2 miliarda dolarów rocznie 29 listopada 2018 Wiadomości OZE Nowoczesne technologie pozwalają oszczędzić kierowcom do 6,2 miliarda dolarów rocznie 29 listopada 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Kierowcy na co dzień nie zastanawiają się, ile inteligentne technologie samochodowe pozwalają oszczędzić na kosztach paliwa. To jednak zagadnienie, na które uwagę zwraca rynek. W pierwszym badaniu oceniającym wpływ tych technologii na zużycie paliwa w autach na drogach USA, naukowcy z Stevens Institute of Technology (SIT) wykazali, że same tylko potencjalne oszczędności paliwa to aż 6,2 miliarda dolarów. Nie mówiąc już o zaoszczędzonym czasie i wyższym poziomie bezpieczeństwa. „To nie jest bez znaczenia”, powiedział prof. Yeganeh Hayeri, z SIT, który pracuje w interdyscyplinarnym zespole inżynierii lądowej i środowiskowej oraz polityki publicznej. „Co roku przekłada się to między na 60 – 266 dolarów w kieszeni właścicieli samochodów, nie wspominając o dodatkowych oszczędnościach dla każdego kierowcy wynikających z bardziej płynnego ruchu, mniejszej liczby wypadków i mniejszych oporów aerodynamicznych wszystkich pojazdów na drodze”, wyjaśnia prof. Hayeri. Wiele badań dotyczy skutków – zwłaszcza społecznych – używania samochodów autonomicznych lub o bardzo wysokim stopniu automatyzacji. Badanie naukowców z SIT jako pierwsze natomiast zanalizowało wpływ niższych poziomów automatyzacji i innych związanych z tym technologii na zużycie paliwa. Systemy takie są już od dawna wdrażane do naszych aut. Aby dowiedzieć się, jaki wpływ mają te technologie na koszty związane z oszczędnością paliwa, Hayeri i jej współpracownicy z SIT, między innymi Saeed Vasebi, studentka pracująca w laboratorium Hayeriego i w Carnegie Mellon University, przeprowadzili kompleksowy przegląd literatury na temat wpływu automatyki samochodowej na zużycie energii i bezpieczeństwo jazdy. W ten sposób zebrali precyzyjne dane do dalszej analizy, w jaki sposób tego rodzaju funkcje wpłynęłyby na zużycie paliwa w całym kraju. Korzystając z tych danych, przeanalizowano korzyści i koszty związane z każdą technologią stosowaną w automatyzacji aut. Podzielono je na trzy grupy: systemy ostrzegawcze (tj. detekcję zjazdu z pasa ruchu, monitorowanie martwego pola, wykrywanie potencjalnej kolizji z przodu, wykrywanie ograniczenia prędkości na drodze i ostrzeżenia o ruchu drogowym), systemy sterowania (tj. adaptacyjny tempomat, hamowania awaryjne po wykryciu szansy kolizji, aktywnego hamowania i kooperatywny adaptacyjny system kontroli prędkości) i systemów informacyjnych (np. system wspomagania parkowania i dynamicznego prowadzenia po trasie). W swoich pracach zauważonych w Transportation Research Record Hayeri, Vasebi i współpracownicy pokazują, że kierowcy pojazdów zautomatyzowanych na niskim poziomie (wyposażonych we wszystkie technologie uwzględnione w tym badaniu) mogą zmniejszyć zużycie paliwa o 100 do 450 litrów paliwa rocznie. Oszczędność ta wynosi od 6% do 23% średniego zużycia paliwa w USA i może zaoszczędzić każdemu właścicielowi samochodu od 60 do 266 dolarów rocznie. Podczas weekendu z Świętem Dziękczynienia, jak się szacuje, ok. 55 milionów Amerykanów podróżowało do swoich bliskich – to ok. 5% więcej w porównaniu z zeszłym rokiem, co oznacza korki, brak parkingów itp. „Wiedza o tym, kiedy i gdzie będą powstawać na drodze korki, może pomóc kierowcom uniknąć stresu związanego z siedzeniem w nim”, mówi Hayeri. „Sprawiliśmy, że wiele oszczędza się na paliwie, co jest związane z technologiami, które pomagają nam w podejmowaniu mądrzejszych wyborów na drodze”. „Mamy nadzieję, że wykorzystamy te informacje do usprawnienia przyszłego transportu, a co za tym idzie, poprawy stanu środowiska, ratowania życia na drodze i utrzymania powietrze, którym oddychamy, w czystszym stanie” podsumowuje naukowiec. Foto: Flickr, Billie Grace Ward Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.