Smog Opublikowano wyniki badania spalin w Krakowie. Największymi trucicielami samochody osobowe oraz prywatni przewoźnicy 13 stycznia 2020 Smog Opublikowano wyniki badania spalin w Krakowie. Największymi trucicielami samochody osobowe oraz prywatni przewoźnicy 13 stycznia 2020 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Fotowoltaika Fotowoltaika w bloku mieszkalnym. Wszystko, co musisz wiedzieć Fotowoltaika coraz częściej przyciąga uwagę mieszkańców bloków, jak i spółdzielni. Do inwestycji w elektrownię słoneczną zachęca nie tylko niższa cena… Kraków jako pierwsze miasto w tej części Europy przeprowadził innowacyjne badania związane z pomiarem rzeczywistej emisji spalin metodą remote sensing. Wynika z nich, że za największą emisję odpowiadają samochody osobowe oraz pojazdy należące do prywatnych przewoźników. Badania zostały przeprowadzone w czerwcu 2019 r., jednak ich oficjalne wyniki zostały opublikowane dopiero w grudniu. Podczas kilkunastu dni przeprowadzono ponad 103 tys. ważnych kontroli. Punkty pomiarowe umiejscowiono m.in. na ul. Księcia Józefa oraz na Alejach Trzech Wieszczów. Zastosowana do tego celu metoda remote sensing umożliwia bowiem prowadzenie badań emisji spalin na dużą skalę, a jej zaletą jest brak konieczności zatrzymywania pojazdów poddawanych kontroli. Analiza zebranych danych wykazała, że emisja spalin generowana przez prywatnych przewoźników i autobusy była nawet 40-krotnie większa w porównaniu do emisji generowanej przez pojazdy krakowskiej komunikacji miejskiej. Chodzi m.in. o szkodliwe pyły (PM), tlenki azotu (NOx), tlenki węgla oraz lotne związki organiczne. W związku z wynikami powyższych badań miasto Kraków razem z Krakowskim Alarmem Smogowym zamierzają wystosować apel do rządu, aby został opracowany i wdrożony specjalny rządowy program, którego celem będzie uregulowanie i wyznaczenie norm emisji dla prywatnego transportu publicznego. – Nadzór nad miejskim transportem, który jest możliwy dzięki regulacjom prawnym, jest skuteczny. Decyzje w sprawie dopuszczenia poszczególnych pojazdów są podejmowane nie w mieście i w związku z tym wydaje się, że jeżeli mówimy poważnie o trosce o jakość powietrza związanego z komunikacją, to powinniśmy także pamiętać o przewoźnikach regionalnych. Wspólnym celem zarówno miasta, jak i samorządu wojewódzkiego, powinno być zastosowanie tego samego rozwiązania, jak w przypadku niskiej emisji, czyli zachęt i prób skłonienia właścicieli do wymiany transportu – podkreśla Andrzej Kulig, zastępca prezydenta miasta Krakowa, którego wypowiedź przywołał portal Krakow.pl. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.