Elektromobilność Oslo stanie się pierwszą stolicą z zeroemisyjnym transportem publicznym 18 października 2022 Elektromobilność Oslo stanie się pierwszą stolicą z zeroemisyjnym transportem publicznym 18 października 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach Artykuł sponsorowany Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego rozwiązania w dziedzinie ogrzewania. Wysłużone kotły węglowe… Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Oslo już w przyszłym roku stanie się pierwszą stolicą, która może pochwalić się całkowicie elektrycznym systemem transportu publicznego. Miasto chce być w 100% bezemisyjne do 2030 roku. Oslo pierwszą stolicą ze 100% zielonym transportem Oslo do końca 2023 roku chce mieć całkowicie elektryczną sieć transportu publicznego. Ostatnim krokiem na drodze do osiągnięcia tego celu jest zawarcie umowy na wymianę autobusów zasilanych olejem napędowym na 450 nowych i elektrycznych pojazdów. Inwestycja ma kosztować 500 milionów koron norweskich (231,27 mln zł). Nowe autobusy są wprowadzane w ramach planu oszczędnościowego. – Utrzymanie (zielonego transportu) jest tańsze, jest też tańsze dla operatorów autobusów elektrycznych. To sytuacja korzystna dla obu stron (win-win situation) – powiedział Sirin Stav, wiceburmistrz Oslo odpowiedzialny za środowisko i transport. Podczas ostatniego przetargu na komunikację miejską w Oslo, autobusy elektryczne były o około 5% tańsze niż ich odpowiedniki z silnikiem Diesla. Plan pełnej elektryfikacji sieci transportu publicznego ma także na celu poprawę jakości powietrza i zmniejszenie hałasu. W pełni elektryczny transport to tylko część ambitnych planów stolicy Norwegii. Oslo elektryfikuje transport Oslo dąży do tego, aby do 2030 roku stać się pierwszym na świecie miastem całkowicie wolnym od emisji. Norwegia jest światowym liderem we wprowadzaniu transportu elektrycznego. W 2020 roku to skandynawskie państwo stało się pierwszym krajem na świecie, w którym samochody elektryczne odpowiadały za ponad 50% nowych rejestrowanych pojazdów. Większość sieci transportu publicznego w Oslo, w tym autobusy, tramwaje i promy, jest już elektryczna. – Jednak ważne jest, aby w przyszłości Oslo zapewniło przejrzystość, ile emisji jest związanych z produkcją tych promów i pojazdów – zaznaczyła Ingvild Roerholt, doradca ds. transportu w ZERO, norweskiej organizacji ekologicznej. Transformacja nie kończy się na transporcie kołowym. We wrześniu spółka Avinor, która obsługuje norweskie lotniska, ogłosił, że zelektryfikuje swoją sieć autobusów wahadłowych. Ten krok pozwoli na zaoszczędzenie około 140 tys. litrów oleju napędowego rocznie. Zwrot Norwegii w kierunku bezemisyjnego transportu ma zrekompensować fakt, że Norwegia jest jednym z największych producentów i eksporterów ropy naftowej oraz gazu ziemnego. Także inne kraje stawiają na zeroemisyjność, a duże sukcesy na tym polu odnosi południowa Australia. Pierwszy region świata bez udziału paliw kopalnych W ciągu kilku następnych lat system energetyczny Australii Południowej może być w 100% zasilany odnawialnymi źródłami energii – zapowiada Australian Energy Market Operator (AEMO), czyli krajowy zarządca energii. Australia Południowa już teraz generuje większą część swojej energii przy udziale OZE. Ostatnia elektrownia węglowa w tym regionie została zamknięta w 2016 roku, a obecnie wiodącym źródłem energii jest wiatr. Duże farmy wiatrowe zapewniają aż 41% zapotrzebowania energetycznego. W 2021 roku Australia Południowa zaspokoiła 100% swojego zapotrzebowania operacyjnego ze źródeł odnawialnych przez 180 dni (49%). Australia Południowa zasilana w 100% z OZE. Pierwszy region świata bez udziału paliw kopalnych źródło: thelocal.no, euronews.com, reuters.com, zdj. główne: flickr/ Jorge Franganillo Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.