Ochrona środowiska Paliwo niskoemisyjne uzyskane z dwutlenku węgla 13 stycznia 2021 Ochrona środowiska Paliwo niskoemisyjne uzyskane z dwutlenku węgla 13 stycznia 2021 Przeczytaj także Ekologia Czym jest budynek zeroemisyjny? Charakterystyka i przykłady Zeroemisyjny budynek cechuje się zerowym zużyciem energii netto. Oznacza to, że całkowita ilość zużywanej przez niego energii w skali roku równa się ilości energii odnawialnej wytworzonej w danym miejscu. Jakie rozwiązania stosowane są w zeroemisyjnych budynkach? Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Paliwo odrzutowe wytwarzane z CO2? Przełomowe badania w tej dziedzinie mogą sprawić, że podróże lotnicze staną się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Jeśli tak, to zapinamy pasy i lecimy! Alternatywne paliwo Naukowcy już od kilku lat poszukują alternatywnego rozwiązania dla wysokoemisyjnych paliw lotniczych. Obecnie kilka linii lotniczych, w tym Airbus, pracuje nad zasilaniem swoich samolotów paliwem wodorowym. Jak podają naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego, z powodzeniem zamienili dwutlenek węgla na niskoemisyjne i zrównoważone paliwo syntetyczne. Przełomowe badania mogłyby z powodzeniem realizować plan dążenia do neutralności klimatycznej. Zespołowi naukowców z amerykańskiego Oksfordu udało się przeprowadzić eksperyment laboratoryjny, którego wynik uda się być może wykorzystać na większą skalę. Czy obecna sytuacja przemysłu lotniczego wpływa na klimat? Przebieg eksperymentu nad neutralnym paliwem Ciekawym rozwiązaniem jest koncepcja konwersji energii odnawialnej w energię elektryczną i gazową z wykorzystaniem CO2. Zespół ekspertów wykorzystał ten proces, używając niedrogich katalizatorów żelaznych, złożonych z żelaza, manganu i potasu. W konwersji użyto dwutlenku węgla z atmosfery, powstałego np. w wyniku emisji z przemysłu. Konwersja CO2 prowadzi do wytwarzania związków magazynujących energię. Uzyskano syntetyczne paliwo, które można wykorzystać w silnikach odrzutowych. W tej metodzie dwutlenek węgla wyekstrahowany z powietrza jest najpierw wykorzystywany do konwersji, a następnie ponownie emitowany z paliw odrzutowych podczas spalania w locie. W rezultacie efektem tego procesu jest paliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. W wyniku reakcji konwersji powstają również inne produkty uboczne, które są ważnymi surowcami dla przemysłu petrochemicznego, a obecnie otrzymuje się je tylko z ropy naftowej kopalnej. Wnioski Z badań naukowców wynika, że dwutlenek węgla można traktować jako surowiec podstawowy lub pomocniczy, który już umożliwia, lub w najbliższej przyszłości będzie umożliwiać, produkcję alternatywnych paliw. Analizy badaczy są jednak wynikiem skomplikowanych procesów, które z kolei mogą zatrzymać daleko posunięte zmiany klimatyczne. Tiancun Xiao z Wydziału Chemii Oksfordu, skomentował badania: – Zmiany klimatyczne znacznie przyspieszają, a my odnotowujemy ogromne emisje dwutlenku węgla. Infrastruktura paliw węglowodorowych już istnieje. Proces ten mógłby pomóc złagodzić zmiany klimatyczne i wykorzystać obecną infrastrukturę węglową do osiągania zrównoważonego rozwoju. źródło: phavi.umcs.pl, gadgets.ndtv.com Powstanie raport o globalnej energetyce i dążeniu do neutralności klimatycznej Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.