Wiadomości OZE Pierwsza na świecie bateria protonowa – akumulator zupełnie bez litu 19 marca 2018 Wiadomości OZE Pierwsza na świecie bateria protonowa – akumulator zupełnie bez litu 19 marca 2018 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Naukowcy z Południowej Australii stworzyli pierwszy na świecie akumulator protonowy. Tego rodzaju ogniwo ma być ekologiczną alternatywą dla ogniw litowo-jonowych, które są obecnie najczęściej wykorzystywane. Zgromadzi ono więcej energii niż konkurencyjne systemy. Za projekt odpowiedzialny jest prof. John Andrews z uniwersytetu RMIT w Południowej Australii. Wraz z swoim zespołem od pewnego czasu pracują nad ogniwami protonowymi. „Nasze najnowsze osiągnięcie jest krytycznym krokiem na drodze rozwoju akumulatorów protonowych, które mogą pomóc zrewolucjonizować energetykę w sposób przyjazny dla środowiska”. Bateria protonowa korzysta jedynie z węgla i wody. Jak informują naukowcy, ma ona konkurować z ogniwami litowo-jonowymi w zakresie, takim jak domowe magazyny energii czy zasilanie pojazdów elektrycznych. Jeśli uda się przeskalować te ogniwa do większych rozmiarów, możliwe ma być magazynowanie energii z sieci energetycznej w tych systemach. Stworzony prototyp wykorzystuje węglową elektrodę do magazynowania wodoru. System połączony jest z komórką paliwową, która produkuje prąd, ale może także działać odwrotnie i produkować wodór zasilany energią elektryczną. Jak twierdzą badacze, ogniwo to może zmagazynować więcej energii niż klasyczne litowo-jonowe. Wszystko dzięki wykorzystaniu węglowej elektrody i dużej ilości protonów w wodzie. Dodatkowo, jak zauważają badacze, ogniwa te są o wiele przyjaźniejsze dla środowiska naturalnego. Profesor Andrews przewiduje, że tego typu akumulatory pojawią się komercyjnie na rynku za około 10 lat i konkurować będą z systemami klasy Tesla Powerwall. Dalsze prace mają umożliwić zoptymalizowanie działania ogniwa, np. poprzez wykorzystanie atomowo cienkich warstw węgla – grafenu – do magazynowania wodoru. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.