Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Pierwsza na świecie kolejowa linia pasażerska na wodór działa już w Europie. Zasięg? 1000 km

Pierwsza na świecie kolejowa linia pasażerska na wodór działa już w Europie. Zasięg? 1000 km

Pierwsza na świecie kolejowa linia pasażerska na wodór działa już w Europie. Zasięg? 1000 km

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy Coradia iLint zaczął przejazdy pasażerskie w Bremervörde w Dolnej Saksonii. Emituje jedynie parę i skroploną wodę! Alstom, firma odpowiedzialna za technologię, twierdzi, że tworzy najbardziej ekologiczną sieć kolejową na świecie. 

Pierwsza na świecie kolej wodorowa

Bezemisyjne zespoły trakcyjne Alstom modelu Coradia iLint mają zasięg 1000 kilometrów i mogą pracować przez cały dzień na jednym zbiorniku wodoru. Stopniowo na trasie Cuxhaven – Bremerhaven – Bremervörde i Buxtehude 14 pociągów regionalnych napędzanych wodorem zastąpi 15 funkcjonujących obecnie z silnikiem diesla.

Mobilność bezemisyjna jest jednym z najważniejszych celów zapewniających zrównoważoną przyszłość, a Alstom ma wyraźną ambicję, aby stać się światowym liderem w dziedzinie alternatywnych systemów napędowych dla kolei. Pierwszy na świecie pociąg wodorowy, Coradia iLint, pokazuje nasze wyraźne zaangażowanie w ekologiczną mobilność w połączeniu z najnowocześniejszą technologią. 

Jesteśmy bardzo dumni, że możemy wprowadzić tę technologię do użytku seryjnego w ramach światowej premiery wraz z naszymi wspaniałymi partneramimówi Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny i prezes zarządu Alstom.

Maksymalna prędkość pociągu to 140 km/h. Kolej wytwarzająca energię elektryczną dzięki zasilaniu wodorowymi ogniwami paliwowymi staje się coraz bardziej popularna. Pociągi tego typu już niedługo mogą zagościć na większą skalę w Europie, w tym m.in. w Polsce.

Pociągi na wodór w Europie

Pomimo projektów elektryfikacji w kilku krajach, znaczna część europejskiej sieci kolejowej wciąż zasilana jest konwencjonalnie. W wielu krajach liczba pociągów z silnikiem diesla wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Tymczasem zastosowanie wodoru jako paliwa do pociągów wyraźnie zmniejsza zanieczyszczenie środowiska, gdyż jeden kilogram wodoru zastępuje około 4,5 litra oleju napędowego. Z tego powodu, lecz także m.in. z uwagi na duży zasięg, więcej europejskich miast i regionów stawia na technologię firmy Alstom.

27 kolejnych pociągów Coradia iLint wjedzie na tory w obszarze metropolitalnym Frankfurtu. W Lombardii we Włoszech zacznie kursować 6 pociągów wodorowych Coradia Stream, z możliwością poszerzenia kontraktu o sprzedaż 8 kolejnych. Ponadto w czterech różnych regionach Francji pojawi się 12 pociągów wodorowych Coradia Polyvalent. 

Linia Coradia iLint została już także pomyślnie przetestowana m.in. w Austrii, Holandii, Szwecji i… Polsce. 17 maja Orlen podpisał porozumienie z Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego. Orlen zapowiada, że pierwsze pojazdy wodorowe mają szansę wyjechać na linie regionalne w ciągu dwóch lat.

Dlaczego wodór może stać się przyszłością komunikacji?

Zalety paliwa wodorowego

Zielony wodór można wytwarzać w sposób zrównoważony dla środowiska, wykorzystując energię słoneczną do jego ekstrakcji z wody. Spalanie wodoru nie emituje dwutlenku węgla, więc nie przyczynia się do globalnego ocieplenia. Wodór może być wykorzystywany do wytwarzania energii elektrycznej w systemach ogniw paliwowych lub jako zwykłe paliwo użyteczne w procesach spalania. Jest doskonałym paliwem, ponieważ jest lekki i wydajny.

W wodór inwestuje nie tylko Europa. Chociaż w Niemczech powstaje pierwsza wodorowa linia kolejowa, to w USA może powstać największy magazyn zielonego wodoru na świecie. Paliwo ma być przechowywane w solnych grotach w stanie Utah, których łączna pojemność to nawet 300 GWh.

źródło i zdj. główne – alstom.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.