Wiadomości OZE Pierwszy autonomiczny, w pełni elektryczny kontenerowiec niebawem wypłynie na morze 08 sierpnia 2017 Wiadomości OZE Pierwszy autonomiczny, w pełni elektryczny kontenerowiec niebawem wypłynie na morze 08 sierpnia 2017 Przeczytaj także Artykuł Sponsorowany XENE autoryzowanym dystrybutorem w Polsce i UE paneli TW(Tongwei) Solar – lidera wśród producentów PV na świecie W lipcu 2023 roku spółka Xene podpisała umowę na dystrybucję modułów fotowoltaicznych ze światowym liderem w produkcji komponentów fotowoltaicznych na świecie, firmą TW(Tongwei) Solar. Umowa określa zasady bezpośredniej współpracy w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Unii Europejskiej, na których już aktywnie działa Xene. Kontrakt na najbliższe lata zakłada zakupy na poziomie kilkudziesięciu MW paneli w technologii PERC i N-type. Artykuł sponsorowany Świat Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet? Pierwszy bezzałogowy, w pełni autonomicznie sterowany statek wypłynąć ma w swój dziewiczy rejs pod koniec roku 2018. Zbudowany przez Norwegów statek Yara Birkeland nazywany jest często „Teslą wśród mórz”, jako że jest to pojazd zasilany w pełni elektrycznie. Ten wart 25 milionów dolarów prototyp swoje pierwsze rejsy odbędzie jak zwykły statek załogowy. W 2019 roku człowiek nadal będzie zaangażowany w sterowanie pojazdem, gdyż statek będzie zdalnie monitorowany i sterowany. Dopiero od 2020 roku pojazdy te pływać będą w pełni autonomicznie. Yara Birkeland ma mieć ładowność około stu standardowych kontenerów. Statek jest budowany przez dwie norweskie firmy – rolniczego giganta Yara International i firmę technologiczną Kongsberg Gruppen. Od 2018 roku statek ma trafić na swoją docelową trasę – transportowanie nawozu wzdłuż fiordów. Przeznaczona mu trasa ma około 60 kilometrów i kończy się w porcie w Larviku. Statek powinien znacznie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, gdyż Yara Birkeland realizować będzie zadanie 40 tysięcy ciężarówek poruszających się z fabryki nawozów do Larviku w południowej Norwegii. Chcemy zerowej emisji – mówi twardo Petter Ostbo, szef działu produkcyjnego w Yara International –nawet jeżeli okazałoby się, że zmiany klimatyczne nie są prawdziwe, to czyste źródła energii są obecnie tańsze niż konwencjonalne, oparte o paliwa kopalne. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.