OZE Pierwszy na świecie statek zasilany ekologicznym paliwem do obsługi morskich farm wiatrowych 11 kwietnia 2022 OZE Pierwszy na świecie statek zasilany ekologicznym paliwem do obsługi morskich farm wiatrowych 11 kwietnia 2022 Przeczytaj także Fotowoltaika testooo12 Artykuł sponsorowany Ekologia Czym jest budynek zeroemisyjny? Charakterystyka i przykłady Zeroemisyjny budynek cechuje się zerowym zużyciem energii netto. Oznacza to, że całkowita ilość zużywanej przez niego energii w skali roku równa się ilości energii odnawialnej wytworzonej w danym miejscu. Jakie rozwiązania stosowane są w zeroemisyjnych budynkach? Artykuł sponsorowany Ørsted i ESVAGT podjęły kolejny krok w stronę dekarbonizacji morskiej energetyki wiatrowej. Firmy chcą zainwestować w pierwszy na świecie statek zasilany ekologicznym paliwem do obsługi farm wiatrowych na morzu. Na czym polega ten pomysł? Ekologiczny statek do obsługi morskich farm wiatrowych W ramach nowej umowy firmy Ørsted, światowy lider morskiej energetyki wiatrowej oraz ESVAGT, działająca rynku usług i wsparcia w branży offshore, podjęły decyzję o zainwestowaniu w pierwszy na świecie statek do obsługi farm wiatrowych na morzu, który może być zasilany zielonym paliwem. Źródłem energii dla jednostki będą baterie i silniki dwupaliwowymi zdolne do żeglugi na odnawialnym e-metanolu. Zielone paliwo ma być wytwarzane z energii wiatrowej i biogenicznego węgla, co doprowadzi do rocznej redukcji emisji o ok. 4500 ton CO2. Za dostarczenie e-metanolu odpowiedzialna będzie duńska firma Ørsted. Morska farma wiatrowa już ma o ok. 99% niższą emisję niż elektrownia opalana węglem, biorąc pod uwagę okres eksploatacji obiektu, produkcję, budowę i instalację. Bezemisyjny statek ma być krokiem w celu całkowitej dekarbonizacji tego sektora gospodarki. Dekarbonizacja morskiej energetyki wiatrowej Ddecyzja Ørsted o zainwestowaniu w nowe ekologiczne paliwo ma na celu osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w wytwarzaniu energii i własnej działalności do 2025 roku. ESVAGT rozpocznie budowę statku w drugim kwartale 2022 roku. Po oddaniu do użytku do końca 2024 roku jednostka rozpocznie obsługę morskiej farmy wiatrowej Hornsea 2 u wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii. Umowa z ESVAGT zarówno pomaga dekarbonizować nasze operacje na morzu, jak i pokazuje nasze silne przekonanie, że ekologiczne paliwa oparte na energii odnawialnej są najbardziej opłacalnym rozwiązaniem do stworzenia ekologicznego sektora morskiego – Mark Porter, dyrektor ds. operacji offshore w Ørsted. Statek ma mieć 93 m długości i prawie 20 m szerokości. Jego maksymalne zanurzenie ma wynieść 6,5 m, a prędkość ok. 26 km/h. Będzie mógł pomieścić 124 osoby na pokładzie. Na jednostce znajdzie się także miejsce na lądowisko dla helikoptera. Trwa wyścig o to, kto skonstruuje pierwszy na świecie statek zasilany zielonym paliwem. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz artykuły: Pierwsze na świecie statki na metanol już w 2024 roku! Bałtyk z kontenerowcami nowej generacji Pierwszy na świecie statek na amoniak już w przyszłym roku. Zielona rewolucja w transporcie? źródło i zdj. główne: orsted.com/en/media/newsroom Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.