Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

PKP Intercity obniża ceny biletów. Po tym, jak w styczniu je podwyższyło

PKP Intercity obniża ceny biletów. Po tym, jak w styczniu je podwyższyło

PKP Intercity ogłosiło powrót do cen biletów za przejazd sprzed podwyżki wprowadzonej 11 stycznia tego roku. Koszty podróży potanieją od 1 marca. Dotyczy to wszystkich kategorii: zarówno „ekonomicznych” TLK i IC, jak i EIC oraz EIP (Pendolino).

Podwyżki cen biletów PKP

Na początku stycznia PKP Intercity poinformowało o podwyżkach cen biletów na przejazdy. Zmieniony cennik wszedł w życie 11 stycznia. Najwięcej – bo aż o 17,8% – wzrosła cena biletów jednorazowych na Pendolino. Pociągi kategorii EIC podrożały o 17,4%, natomiast TLK /IC o 11,8%. Bilety odcinkowe zmieniły się średnio o 10%.

Po raz pierwszy od 2016 roku spółka zapowiedziała także zmianę ceny Kart Intercity, uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami PKP Intercity w dowolnych relacjach. 

Pomimo tłumaczeń spółki, że podwyżki wynikają z aktualnej sytuacji na rynku – wyższych cen energii elektrycznej oraz oferty cenowej konkurencji, decyzja ta wywołała falę społecznego niezadowolenia.

PKP Intercity wycofuje się podwyżek

Początkiem lutego spółka poinformowała, że obniża ceny biletów. Taki krok zapowiedział już wcześniej premier Mateusz Morawiecki. W rozmowie z Piotrem Witwickim i Bartoszem Bednarzem z portalu Interia powiedział, że zwrócił się do kierownictwa PKP w tej sprawie. 

– Jestem zdania, że PKP powinny same znaleźć jak najwięcej oszczędności – dodał Mateusz Morawiecki.

Ceny bazowe wracają do poprzedniego poziomu sprzed 11 stycznia. Na połączenia kategorii TLK i IC będą średnio o około 11% niższe od obecnie obowiązujących, zaś dla kategorii EIC i EIP – średnio o około 15%. Nowe ceny zaczną obowiązywać od 1 marca 2023 roku.

Wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok w ramach umowy dot. świadczenia usług publicznych (PSC, z ang. Public Service Contract).

Przedmiotem obowiązującej między przewoźnikiem a Ministerstwem Infrastruktury umowy jest świadczenie przez PKP Intercity usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021 – 2030.

Ograniczenie emisji z transportu

W dobie kryzysu energetycznego i katastrofy klimatycznej większość krajów europejskich podejmuje różnorodne działania, by ograniczyć emisje, również te pochodzące z transportu.

A przypomnijmy, że według Europejskiej Agencji Środowiska w 2019 roku ok. 1/4 całkowitej emisji CO2 w UE pochodziło z sektora transportu, z czego 71,7% z transportu drogowego (samochody dostawcze, ciężarówki i motocykle). Kolej odpowiada za zaledwie 0,4% emisji CO2 – emituje ponad trzy razy mniej dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad osiem razy mniej niż lotniczy. 

Czytaj więcej: Niemcy wprowadzają nieograniczone przejazdy w całym kraju za… 1,6 euro dziennie

Dlatego tak ważne jest zwiększanie atrakcyjności kolei, jako zrównoważonego, bezpiecznego i wygodnego środka transportu. To kolej może odegrać znaczącą rolę w procesie przechodzenia na mobilność niskoemisyjną. A zachętą do wyboru pociągu mogą być atrakcyjne zniżki. 

źródło: intercity.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.