Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Podróż pociągiem kosztuje więcej niż lot samolotem. Wyjątkiem jest Polska 

Podróż pociągiem kosztuje więcej niż lot samolotem. Wyjątkiem jest Polska 

Jeśli planujesz wizytę w popularnym miejscu na mapie Europy, nie licz na to, że dostaniesz się tam tanio pociągiem. Jak wynika z najnowszego raportu Greenpeace na wielu trasach za lot samolotem zapłacimy nawet kilka razy mniej niż za podróż koleją. Jedynym krajem, który wyłamuje się z tego niezrównoważonego schematu jest Polska. 

Podróże pociągiem kosztują fortunę 

Dlaczego nadal większość ludzi nie decyduje się na zrównoważone środki transportu w trakcie wakacji? Jak się okazuje, powodem wcale nie musi być komfort, ale również cena… W najnowszym raporcie organizacja Greenpeace przyjrzała się aż 112 popularnym trasom w Europie. Okazało się, że w zdecydowanej większości przypadków (79 połączeń) podróż pociągiem kosztuje więcej niż cena biletu lotniczego. 

Jak duże są to różnice? Najbardziej szokujące jest porównanie na trasie Londyn – Barcelona. Jeśli chcemy przemieścić się między miastami pociągiem musimy za to zapłacić 384 euro. Tymczasem przelot samolotem nie dość, że zajmie nam mniej czasu to jeszcze wyniesie nas niecałe 13 euro. Inne podobnie wysokie różnice w cenach dotyczą tras Londyn-Bratysława (kolej jest 15,5 razy droższa), Budapeszt-Bruksela (12,5 razy droższa), Walencja-Paryż (12 razy droższa) czy Rzym-Wiedeń (10,2 razy droższa). 

Średnio podróż pociągiem po Europie może kosztować dwa razy mniej, jeśli zamiast zrównoważonego środku transportu wybierzemy przelot samolotem. Kraje z najwyższymi cenami za kolej w porównaniu do biletu lotniczego to: Wielka Brytania, Hiszpania, Belgia, Francja i Włochy. 

Dlaczego podróż samolotem jest bardziej ekonomiczna?

Jak wynika z analizy, nierzadko zdarza się, że z jednego miasta do drugiego nie można dostać się jednym pociągiem i konieczne są przesiadki. A im więcej przewoźników, tym wyższa cena biletu. Inną kwestią jest fakt, że w wielu państwach bilety kolejowe można kupić maksymalnie z dwu-lub trzymiesięcznym wyprzedzeniem. 

Wcześniej można zarezerwować lot samolotem. Greenpeace podaje, że aż 79% przeanalizowanych w raporcie tras obsługują tanie linie lotnicze, jak easyJet, Ryanair czy Wizz Air. Wybierając tych przewoźników można dostać się z miejsca na miejsce nawet za 9,99 euro i to w czasie znacznie krótszym niż pociągiem. Nic dziwnego, że konkurencyjność zrównoważonego transportu spada. 

Podróż samolotem może być bardziej ekonomiczna, ale z pewnością nie jest ekologiczna. Chociaż największym problemem emisji lotnictwa są prywatne odrzutowce, samoloty pasażerskie również pozostawiają po sobie niemały ślad, który w dodatku cały czas rośnie. W 2022 roku tytuł największego emitenta wśród linii lotniczych otrzymał Ryanair, słynący z najtańszych cen za przeloty na rynku. 

Polska wyjątkiem Europy 

Greenpeace wskazuje, że najtańszy transport kolejowy jest w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Również w tym obszarze loty nie zostały jeszcze zdominowane przez tanie linie lotnicze. Szczególnie dobrymi (i opłacalnymi) połączeniami kolejowymi z innymi miastami Europy może pochwalić się Polska. 

Jakie trasy przeanalizował Greenpeace? Wiedeń-Warszawa, Amsterdam-Warszawa, Wilno-Kraków, Warszawa-Berlin, Wilno-Warszawa oraz Warszawa-Lublana.  Jedyną trasą, kiedy samolot to tańsza opcja niż pociąg to podróż z Warszawy do stolicy Austrii. W tym przypadku kolej jest około 40% droższa. Najlepiej oceniono trasę do Berlina, na której kursuje pięć bezpośrednich pociągów dziennie. 

A czy wiesz, że polskie koleje przewiozły w zeszłym roku rekordową liczbę pasażerów? 

59 mln osób wybrało podróż PKP

W 2022 roku chętniej podróżowaliśmy koleją. W ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług PKP Intercity skorzystało blisko 59 mln osób. To 10 mln więcej pasażerów i pasażerek niż w 2019 roku, który ustanowił dotychczasowy rekord. 

Jak podaje przewoźnik, w 2022 roku padły również rekordy miesięczne. Pierwszy z nich PKP Intercity osiągnął w maju. Wtedy w podróż koleją wybrało się 5,26 mln osób. Z kolei miesiącem z największą frekwencją w całym roku okazał się sierpień, kiedy pociągi przewiozły 6,5 mln pasażerów i pasażerek. Dlaczego przesiadamy się na kolej?

Źródło: Greenpeace

Fot. główna: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.