Ochrona środowiska Podróżujemy, ale czy ekologicznie? 24 maja 2021 Ochrona środowiska Podróżujemy, ale czy ekologicznie? 24 maja 2021 Przeczytaj także Ekologia Czym jest budynek zeroemisyjny? Charakterystyka i przykłady Zeroemisyjny budynek cechuje się zerowym zużyciem energii netto. Oznacza to, że całkowita ilość zużywanej przez niego energii w skali roku równa się ilości energii odnawialnej wytworzonej w danym miejscu. Jakie rozwiązania stosowane są w zeroemisyjnych budynkach? Artykuł sponsorowany Ochrona środowiska Prognozowanie pogody z wykorzystaniem sztucznej inteligencji Lipiec 2023 okazał się rekordowy, jeśli chodzi o średnią globalną temperaturę. Poza wysokimi temperaturami, doświadczyliśmy też innych ekstremalnych zjawisk pogodowych. Pożary, huragany, susze wywołały wiele zniszczeń. W przygotowaniu do zmierzenia się z żywiołem może pomóc wczesne przewidywanie pogody. Huawei Cloud udostępnia za darmo system, który przygotowuje prognozę w kilka sekund. Artykuł sponsorowany Turystyka odpowiada za około 8 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych. Podróżujemy samolotem, bo podróże są tanie, wybieramy samochód, bo trudno zintegrować się nam z koleją. Czy staliśmy się kolekcjonerami miejsc, zamiast doświadczeń? Tanie loty, długie marsze i CO2 Dzisiaj mamy do wyboru ogrom form podróżowania. Mamy możliwość przemieszczania się autostopem, rowerem, motorem, samochodem, pociągiem, samolotem, czy transportem morskim. Każda z tych form, z wyjątkiem jazdy rowerem, czy przemieszczaniu się na piechotę, przyczynia w jakimś stopniu do zanieczyszczania środowiska i wzmożonej emisji. Podczas gdy emisje z transportu stanowią 20 – 25 proc. światowej emisji, to turystyka odpowiada za około 8 proc. emisji CO2. Z kolei branża kolejowa charakteryzuje się trzy razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy oraz ok. osiem razy mniejszą emisją niż transport lotniczy. Sir David Attenborough w imieniu nas wszystkich Winni podróżowania Richard Sharpley, profesor turystyki i rozwoju na University of Central Lancashire w Wielkiej Brytanii zauważa, że wiele zmieniło się w turystyce, którą pamięta z lat 80. Profesor zwrócił uwagę na wręcz stereotypowe zachowanie, charakteryzujące współczesną, masową turystykę. Jednym z nich jest korzystanie z “tanich lotów” oraz regularne podróżowanie w czasie wakacji, najlepiej w “ciepłe kraje”. Profesor zastanawiał się nad tym, dlaczego podróżowanie jest czymś, do czego czujemy się zobowiązani? Doszedł do wniosku, że turystyka jest dyktowana ciągłym poszukiwaniem lepszego miejsca, a mieszkańcy globu zostali uwarunkowani, aby podróżować w danych porach roku. Sharpley zaryzykował stwierdzenie, że niektórzy ludzie nie zastanawiają się nawet, dlaczego podróżują, a jedynie kolekcjonują i odhaczają zwiedzone punkty. – Jest mnóstwo osób, które będą chodzić w to samo miejsce każdego roku, ponieważ czują się tam po prostu komfortowo i dobrze je znają. Turystyka jest dla nich sposobem na relaks. Z drugiej strony, jak sądzę, jest coraz więcej osób, dla których “kolekcjonowanie miejsc” jest elementem kształtowania tożsamości. Czy możemy zmienić sposób podróżowania? Jaki jest wniosek rozważań profesora Sharpleya? Mniej dalekosiężnych podróży po globie, a więcej ruchu i aktywności bliżej nas. To wielkie wyzwanie dla przyszłości turystyki, w szczególności w kontekście globalnego ocieplenia. Pomimo tego, że mówi się o nim wiele w mediach, to turyści lubią się chwalić swoimi podróżami, zamiast ich w pełni doświadczać. – Udział w turystyce stał się złożonym zjawiskiem socjologicznym, ponieważ jest częścią tożsamości, częścią czasu wolnego, który spędzamy. W erze mediów społecznościowych tego rodzaju rola tożsamości została wzmocniona – dodaje profesor. Francja: oddaj auto, a dostaniesz pieniądze na elektryczny rower Turystyka to sfera życia, którą regularnie praktykujemy. Dla wielu obszarów świata to nie tylko sposób spędzania wolnego czasu. Turystyka jest dla wielu kluczowa, aby mogli przeżyć. Jednak niszczący wpływ masowych podróży na środowisko, choć na chwilę ucichł, to prawdopodobnie szybko się obudzi ze snu. źródło: dw.com, rynek-kolejowy.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.