Smog Polska w smogu. Kraków sprawdza jaki wpływ na zanieczyszczenie powietrza mają emisje samochodowe 14 grudnia 2021 Smog Polska w smogu. Kraków sprawdza jaki wpływ na zanieczyszczenie powietrza mają emisje samochodowe 14 grudnia 2021 Przeczytaj także Smog Jakość powietrza w Polsce jest coraz lepsza? Optymistyczne dane Ministerstwa Klimatu i Środowiska Główny Inspektorat Ochrony Środowiska przygotował analizę wyników pomiarów jakości powietrza z sezonu grzewczego 2022/2023. Liczby te zestawiono ze statystykami z ostatnich pięciu lat. Co wynika z tego porównania? Smog 11-latek chory przez smog. Pierwsza taka diagnoza w Polsce Coroczne raporty stężenia smogu pokazują, że w Polsce w tym zakresie jest ciągle wiele do poprawy. Na własnej skórze przekonał się o tym 11-letni Maciek, któremu lekarze jako przyczynę jego choroby podali zanieczyszczenie powietrza. Za zanieczyszczenie powietrza w Polsce odpowiadają przede wszystkim spaliny pochodzące z kotłów i pieców na paliwa stałe. To jednak nie wszystko. Winne są także emisje pochodzące z transportu drogowego. Za jaką część odpowiadają? Krakowski Alarm Smogowy i Zarząd Transportu Publicznego postanowili to sprawdzić, prowadząc badania rzeczywistej emisji spalin samochodowych metodą zdalnego pomiaru. Spis treści Pomiar emisji spalinDiesel i resztaAutobusy, busy i taksówkiSmog nadal zatruwa życie Pomiar emisji spalin Pod koniec listopada Krakowski Alarm Smogowy i Zarząd Transportu Publicznego rozpoczęły badania rzeczywistej emisji spalin samochodowych. Testy wykonywane były za pomocą metody zdalnego pomiaru. Jest to pierwszy w Polsce przykład wykorzystania tego sposobu. Wcześniej emisję spalin w ten sposób zmierzono np. w Londynie, Paryżu, Brukseli i Zurychu. Badania mogły zostać zrealizowane dzięki wsparciu unijnemu, w ramach projektu CARES (City Air Remote Emission Testing). Dane pokazują m.in. jakie samochody poruszają się po mieście: jakie jest ich wiek, skala emisji i wpływ na zanieczyszczenie środowiska. Z informacji można odczytać, które pojazdy emitują najwięcej zanieczyszczeń, np. tlenków azotu, pyłów, tlenku węgla czy dwutlenku węgla. SMS o smogu! Alert RCB będzie uruchamiany przy złej jakości powietrza Czy ten nowy dla Krakowa i Polski sposób kontroli emisji może przyczynić się do redukcji emisji z transportu? Zapytaliśmy o to eksperta z Airly. – Wiemy już, że samochody, które emitują największe ilości tlenków azotu oraz pyłów to stare diesle. Przeprowadzone badanie pozwoli określić, jak wiele takich wiekowych i wysokoemisyjnych aut porusza się po Krakowie i jaki jest ich rzeczywisty wpływ na to, czym oddychamy – mówi Marcin Gnat, PR & Communication Manager w Airly Testom zostało poddane ok. 100 tys. samochodów, a urządzenia pojawiły się w miejscach newralgicznych pod względem ruchu samochodowego. Uzyskane dane będzie można wykorzystać do opracowania nowej Strefy Czystego Transportu zgodnie z wymogami wojewódzkiego Programu Ochrony Powietrza. Jesteś tym, czym oddychasz. Akcja Polskiego Alarmu Smogowego uwidacznia przerażający problem Diesel i reszta Fatalny wpływ na jakość powietrza mają stare diesle. Badania przeprowadzone niedawno przez Krakowski Alarm Smogowy wskazują, że w 88 przebadanych punktach aż w 52 stężenie dwutlenku azotu było zbyt wysokie. To właśnie ruch samochodowy najbardziej dokłada się do wysokich stężeń NO2 z czego największy wpływ na zanieczyszczenia mają starsze diesle. – W przypadku PM10 wpływ emisji pochodzących z transportu na ogólną ilość tego zanieczyszczenia w kraju nie przekracza 10%. Jeśli chodzi natomiast o NOx a więc mieszanki tlenków azotu, udział czynnika ruchu samochodowego jest na ogół czterokrotnie większy – dodaje Marcin Gnat. Gigantyczna wieża antysmogowa powstaje w Indiach Autobusy, busy i taksówki Badania emisji spalin pozwolą porównać też emisje z busów, autobusów prywatnych przewoźników z miejskimi oraz taksówek. Dzięki danym uzyska się informacje, które grupy samochodów emitują najwięcej zanieczyszczeń i mają największy negatywny wpływ na jakość powietrza. – Następnym krokiem, jaki Kraków musi podjąć, jest ograniczenie ruchu tych samochodów, które emitują najwięcej zanieczyszczeń, szczególnie pyłów i tlenków azotu. Już niedługo miasta powinny otrzymać możliwość wyznaczania stref, do których nie będą miały wjazdu najbardziej trujące auta […] – mówi Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego. Smog nadal zatruwa życie W rankingach dotyczących jakości powietrza polskie miasta nie wypadają zbyt dobrze. Znacznie przekroczone normy powietrza, chociaż umożliwiają bezpłatną jazdę miejską komunikacją, to powodują wiele dolegliwości i chorób, w tym psychicznych. Na tle Europy wypadamy bardzo źle. – Wciąż długa droga przed nami, bo w przypadku cząsteczek stałych (PM1, PM2.5, PM10) wciąż obok Bułgarii, Serbii i Bośni i Hercegowiny jesteśmy jednym z najbardziej zanieczyszczonych krajów Europy – mówi Marcin Gnat z Airly i dodaje, że: – Bardzo często to małe miasteczka z całej Polski są zanieczyszczone bardziej niż tradycyjnie kojarzone ze smogiem w naszym kraju Kraków czy Katowice. Potwierdzają to statystyki Polskiego Alarmu Smogowego z 2020 roku: Jak najlepiej radzić sobie ze smogiem, co możemy robić jako jednostki, a jakie kroki leżą w rękach decydentów? – Jeśli chodzi o walkę ze smogiem, każde nasze działanie jest ważne. Rezygnacja ze starego diesla na rzecz mniej emisyjnej formy transportu, zaprzestanie palenia śmieci w domowym piecu to właściwe działania, jeśli mówimy o przyczynieniu się do czystszego powietrza na poziomie jednostki – mówi Marcin Gnat i dodaje: – Każde jednostkowe działanie ma znaczenie i stanowi dobry przykład, ale musimy mieć świadomość, że by naprawdę rozprawić się ze smogiem w Polsce, konieczne są zdecydowane kroki zarówno na szczeblu państwa jak również miast i samorządów. Bez tego, my i nasi bliscy, będziemy cierpieć z powodu trującego powietrza jeszcze przez wiele lat, a nawet dziesięcioleci. źródło: mat. prasowy, Airly Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.