Reklama

Dodatkowa wypłata dla polecających produkty OZE

Zarejestruj się

Ponad 30 kilometrowa ścieżka rowerowa zadaszona modułami fotowoltaicznymi

Ponad 30 kilometrowa ścieżka rowerowa zadaszona modułami fotowoltaicznymi

Czy znajdująca się w Korei, pomiędzy miastami Daejon i Sejong autostrada może być uznana za najprzyjaźniejszą środowisku nitkę komunikacyjną na świecie? Z pewnością jest ona w tym zakresie wyjątkowa, dzięki wykorzystaniu paneli fotowoltaicznych.

Ścieżka, znajdująca się kilka godzin drogi autem od stolicy Korei Południowej ma długość 32 kilometrów. Pas dla rowerzystów w całości przykryty został panelami fotowoltaicznymi i odgrodzony od autostrady specjalnymi barierkami.

Nie jest to pierwsza instalacja tego rodzaju. Już od 2014 roku w Holandii – niekwestionowanym liderze komunikacji rowerowej – istnieje podobna droga. Koncepcja SolarRoad opracowywana jest już od 2009 roku.

Holendrzy wykorzystali inne niż Koreańczycy rozwiązanie i ułożyli specjalne moduły fotowoltaiczne na powierzchni ścieżki rowerowej. Pierwszy otwarty w Krommenie odcinek testowy ma około 70 metrów i pozwala na przetestowanie nowatorskiego rozwiązania.

Panele fotowoltaiczne znajdujące się w nawierzchni ścieżki rowerowej przykryte są taflą grubego szkła, co zmniejsza ich wydajność – generują one o około 30% mniej energii elektrycznej niż analogiczne systemy ulokowane w konwencjonalny sposób, jednakże ogromną ich zaletą jest możliwość wykorzystania przestrzeni: ścieżek rowerowych oraz, jak przewidują inżynierowie z Holandii, także ulic.

Jak szacuje Holenderski instytut badawczy TNO, około 20% wszystkich dróg w tym kraju pokryć można tego rodzaju systemami. Przy 140 tysiącach kilometrów ulic w Holandii może to dać sumaryczną powierzchnię systemu PV równą od 400 do 500 kilometrów kwadratowych.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.